
Rzeszów znów zabrzmi głosem arcydzieł. Na scenach Teatru im. Wandy Siemaszkowej zaprezentują się teatry z całej Polski. Festiwal Arcydzieł pokaże, że klasyka wciąż potrafi mówić o współczesności głosami Osieckiej, Gombrowicza czy Stokera.
Spis treści:
W październiku Rzeszów ponownie stanie się teatralnym centrum Polski. Od 17 do 25 października 2025 roku Teatr im. Wandy Siemaszkowej zaprasza na 63. Rzeszowskie Spotkania Teatralne – 04. Festiwal Arcydzieł. To wydarzenie, które nie tylko przypomina o sile klasyki, ale także udowadnia, że wielkie teksty potrafią rezonować w każdym czasie i pokoleniu.
CZYTAJ TAKŻE: Projekt „Stanisław Kuś – 100 lat!” wyróżniony podczas Europejskich Dni Dziedzictwa
Jan Nowara: Wielkie teksty rezonują w każdej epoce
Kuratorem Festiwalu jest dyrektor rzeszowskiego teatru Jan Nowara, który nadał tegorocznej edycji wymiar refleksyjny. Porównał obecne czasy do katastrofy Titanica, który sunie nieustannie ku katastrofie, a spektakl o tym dramacie będzie wystawiany w trakcie tegorocznego festiwalu.
Jak podkreślał w trakcie konferencji prasowej, część prezentowanych spektakli podejmie dialog z naszą świadomością cywilizacyjnych przemian.
– Teksty, jeśli są wielkie, rezonują w każdej epoce. To nie teatr w rozpadzie, lecz teatr, który pogłębia swój przekaz estetycznie, filozoficznie i egzystencjalne. W wydaniu klasycznych dzieł sztuka staje się najpełniejszą opowieścią o człowieku – podkreślał.

Arcydzieła i nowe interpretacje
W programie tegorocznego festiwalu znalazło się siedem spektakli konkursowych, które w różny sposób opowiadają o człowieku, m.in. o jego dojrzewaniu, tożsamości i zmaganiu się ze światem.
Na Dużej Scenie zobaczymy m.in. „Wiśniowy sad” Antona Czechowa w reżyserii Pawła Łysaka z Teatru Powszechnego w Warszawie. Reżyser wydobywa z klasycznego dramatu nie rosyjski, lecz uniwersalny wymiar końca jednej epoki i początku nowej.
Z kolei „Rejs. Historia” według tekstów Witolda Gombrowicza w wykonaniu Teatru Nowego w Poznaniu podejmuje temat kondycji polskiej wspólnoty. Na scenie spotykają się tu dwa wcielenia pisarza – młody Gombrowicz, uciekający z Polski do Argentyny, i stary, wracający po latach na kontynent europejski.

Nieśmiertelne klasyki
Festiwal Arcydzieł to także spektakle, które z klasyki uczyniły nowoczesny mit. „Titanic” w wykonaniu Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu to dzieło reżysera Michała Siegoczyńskiego, który – jak zauważa Nowara – żongluje różnymi konwencjami i posiada swój artystyczny język. Siegoczyński powraca do Rzeszowa po sukcesie wcześniejszej adaptacji „Nocy i dni”.
Do wyobraźni masowej kultury sięgnie też „Drakula” Teatru Miejskiego w Gliwicach w reżyserii Jakuba Roszkowskiego, inspirowany dziewiętnastowieczną powieścią Brama Stokera.

Spektakle o dojrzewaniu i muzyczne podróże
Wśród propozycji znajdzie się też miejsce dla najmłodszych. Teatr Siemaszkowej zaprezentuje „Dzieci z Bullerbyn” na podstawie powieści Astrid Lindgren.
Temat dojrzewania podejmie również „Ferdydurke” w reżyserii Marii Malec (Och-Teatr w Warszawie). To, jak czytamy w opisie, „uniwersalny traktat o poszukiwaniu własnej tożsamości, dramat człowieka wiecznie dojrzewającego i satyra na drobnomieszczaństwo oraz kastowość społeczeństwa”.
ZOBACZ TEŻ: 5. Podkarpackie Konfrontacje Teatralne. Jak Tadeusz Kantor obmyślił świat
Na scenie zabrzmi również muzyka. Reżyser Wojciech Kościelniak, znany z musicalowych adaptacji klasyki, przygotował spektakl „Niech no tylko zakwitną jabłonie” na podstawie scenariusza Agnieszki Osieckiej, prezentowany przez młodych aktorów Nowego Teatru im. Witkacego w Słupsku.
Widowisko ma przenieść widzów w klimat przedwojennej i powojennej Polski – pełen sentymentu, melodii i humoru.
W Rzeszowskich Piwnicach, w ramach wydarzeń towarzyszących, miłośnicy teatru będą mieli okazje wysłuchać koncertu Justyny Szafran „Szafran o miłości” oraz koncertu przygotowanego przez zespół Siemaszkowej „Dopóki masz ogród”, inspirowany poezją Anny Bernat.

Czytania performatywne i spotkania z twórcami
Festiwal Arcydzieł kontynuuje tradycję Sceny Nowej Dramaturgii, działającej od siedmiu lat jako laboratorium teatralnych eksperymentów. W ramach czytań performatywnych publiczność usłyszy m.in. „Chciałaś hrabiego, to teraz rób na niego” Martyny Wawrzyniak, „Atlantis. Fragmenty” Maxa Nowotarskiego oraz „Szachy” Marcina Bałczewskiego. Nad czytaniami czuwać będzie Martyna Łyko.
Po wszystkich spektaklach i czytaniach zaplanowano rozmowy z twórcami, które poprowadzi Jacek Cieślak z „Rzeczypospolitej”.
Do Rzeszowa przyjedzie także Teatr im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem ze spektaklem „CCY – Witkac-y Menażeria”, inspirowanym młodzieńczą twórczością Witkacego.
Na zakończenie, na Dużej Scenie wystąpią młodzi aktorzy Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie z odważnym widowiskiem „Frankenstein show” według powieści Mary Shelley.
Festiwal Arcydzieł w Rzeszowie. Jury, nagrody i program spektakli
Spektakle głównego nurtu oceni jury w składzie: Juliusz Chrząstowski, Tomasz Domagała, Tomasz Miłkowski, Justyna Szafran i Małgorzata Warsicka. Publiczność również będzie mogła oddać swoje głosy. Najlepszy spektakl otrzyma statuetkę WANDY 2025.
Program przedstawień, które w tym roku będzie można zobaczyć w Rzeszowie: Festiwal Arcydzieł 2025 – najważniejsze wydarzenia.
Bilety na poszczególne spektakle można kupić na stronie teatru: BILETY.
