
500 metrów asfaltu i 1100 ton materiału. W okolicach Wyżnego ułożono pierwszy próbny odcinek asfaltu na budowie drogi ekspresowej S19. Teraz będzie badany i testowany.
Na budowie drogi ekspresowej S19 między Babicą a Jawornikiem zakończono układanie pierwszego próbnego odcinka nawierzchni z betonu asfaltowego.
Drogowcy wykorzystują dobre warunki pogodowe i intensywnie pracują nad tym, by droga powstała zgodnie z planem.
CZYTAJ TAKŻE: Asfalt i stal. Tak powstają kolejne odcinki S19
Próba została wykonana w Wyżnem
Próbny fragment asfaltu ma około 500 metrów długości i powstał za estakadą ES-13 w miejscowości Wyżne.
– Dosłownie w pocie czoła układali 500-metrową podbudowę z mieszanki AC22P, gdyż w chwili wbudowywania temperatura masy asfaltowej wynosiła ok. 170 °C. Do wykonania odcinka próbnego zużyto łącznie 1 100 ton masy bitumicznej – wyjaśnia Joanna Rarus, rzeczniczka prasowa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie..
Na placu budowy pracowały dwa rozściełacze, pięć walców drogowych oraz ciężarówki dowożące gorący materiał. Teraz nowo wykonany odcinek przejdzie szczegółowe badania laboratoryjne i kontrole.

Po co się układa próbne odcinki?
To etap niezbędny do sprawdzenia, czy użyta mieszanka asfaltowa spełnia wymagania techniczne i wytrzymałościowe. Drogowcy oceniają też, czy sprzęt do układania nawierzchni działa prawidłowo.
– Szczególnie ważne jest ustalenie liczby przejść walców potrzebnych do uzyskania wymaganego wskaźnika zagęszczenia i właściwej zawartości wolnych przestrzeni w warstwie – dodaje rzeczniczka.
To wszystko pozwala określić, jak grube powinny być kolejne warstwy materiału, by droga była trwała i bezpieczna.