
Sześć wodorowych autobusów marki Mercedes trafi do rzeszowskiego PKS-u. To pierwszy taki zakup dla PKS-u w skali kraju. Koszt inwestycji to prawie 23 mln złotych.
PKS w Rzeszowie S.A. jako pierwszy przewoźnik w Polsce zakupił autobusy zasilane wodorem. We wtorek, 27 maja, spółka podpisała umowę z firmą Daimler Buses Polska na dostawę sześciu zeroemisyjnych pojazdów marki Mercedes. Każdy z nich kosztuje ponad 3,8 mln zł, a łączna wartość kontraktu to 22,8 mln zł.
CZYTAJ TAKŻE: Historyczny przegląd Dreamlinera w Rzeszowie. LOTAMS zakończył pierwszy D-Check
Nie najtańsza ale najkorzystniejsza
Choć oferta Daimler Buses Polska nie była najtańsza, to – jak podkreśla przewoźnik, okazała się najkorzystniejsza zarówno dla pasażerów, jak i dla firmy.
– Jest to pierwsza umowa w województwie podkarpackim na dostawę autobusów wodorowych i jednocześnie PKS w Rzeszowie będzie pierwszym PKS-em w Polsce, który kupuje autobusy wodorowe do obsługi pasażerów – podkreślają przedstawiciele spółki.

Nowoczesne systemy bezpieczeństwa, system informacji pasażerskiej
Pojazdy będą miały zasięg do 500 kilometrów, osiągany dzięki połączeniu ogniwa wodorowego oraz baterii trakcyjnej. Zbiornik pomieści 25 kg wodoru. Autobusy będą niskopodłogowe, przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz podróżujących z dziećmi.
Na pokładzie znajdzie się system informacji pasażerskiej, klimatyzacja, ogrzewanie, a także nowoczesne systemy bezpieczeństwa i monitoringu – osiem kamer rejestrujących obraz zarówno z wnętrza, jak i z zewnątrz pojazdu.
Pasażerowie będą mogli kupować bilety bezpośrednio u kierowcy – płacąc gotówką, kartą lub telefonem. Każdy autobus zostanie też wyposażony w systemy rozpoznawania znaków drogowych GSR-B i automatycznego hamowania przy niskiej prędkości.

Nowy tabor, nowa stacja tankowania
W najbliższych miesiącach PKS w Rzeszowie planuje budowę własnej stacji tankowania wodoru, a następnie ogłoszenie przetargu na jego dostawę.
Zakup nowego taboru to część szerszej strategii przewoźnika, który chce:
- zwiększyć dostępność i komfort podróży w regionie,
- ograniczyć emisję spalin,
- zmniejszyć koszty eksploatacyjne związane z naprawą starego taboru,
- zwiększenie bezpieczeństwa i pewnością realizacji usługi w przypadku posiadania taboru zróżnicowanego pod względem używanego paliwa
- możliwość uzyskania 90 proc. dofinansowania do zakupu taboru i budowy stacji tankowania wodorem
- oraz spełnić nowe wymogi prawne, w tym dotyczące elektromobilności i stref czystego transportu.
Wartość całego projektu – obejmującego zakup autobusów i budowę infrastruktury tankowania – wynosi niemal 48 mln zł. Ponad 35 mln zł to dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
