
Związek Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” w Rzeszowie planuje rozbudowę infrastruktury ładowania dla autobusów elektrycznych. Wkrótce ruszy budowa nowej stacji transformatorowej i montaż siedmiu ładowarek.
Zajezdnia autobusowa przy al. Wyzwolenia w Rzeszowie szykuje się do rozbudowy infrastruktury pod kątem elektromobilności. ZG PKS ogłosił przetarg na budowę nowej stacji transformatorowej średniego napięcia oraz montaż siedmiu stacjonarnych ładowarek do autobusów elektrycznych.
Inwestycja jest niezbędna w związku z planowanym wprowadzeniem do floty kolejnych ośmiu elektrobusów klasy MAXI. Jak informuje ZG PKS, obecna infrastruktura nie posiada wystarczających rezerw mocy, co wymusza budowę nowego zaplecza technicznego.
POLECAMY: Samochód elektryczny dla Kowalskiego – czy to się opłaci?
Ładowarki, oświetlenie hybrydowe i monitoring
W ramach zamówienia, które zostanie zrealizowane w ciągu czterech miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą, przewidziano:
- montaż 7 fabrycznie nowych stacjonarnych ładowarek typu plug-in o mocy od 10 kW do 150 kW,
- budowę kontenerowej stacji transformatorowej SN/nN oraz linii zasilających średniego i niskiego napięcia,
- odtworzenie nawierzchni placu, na którym staną urządzenia,
- montaż oświetlenia hybrydowego, zasilanego energią słoneczną, wiatrową i z sieci 230V,
- instalację monitoringu wizyjnego i innych niezbędnych systemów technicznych.
Oferty w przetargu można składać do 19 sierpnia 2025 roku.
Elektromobilność z dofinansowaniem z KPO
Inwestycja jest częścią projektu „Rozwój zrównoważonej mobilności mieszkańców Związku Gmin Podkarpacka Komunikacja Samochodowa poprzez usprawnienie transportu publicznego – autobusy elektryczne wraz z urządzeniami ładowania – etap II”. Projekt realizowany jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
ZOBACZ TEŻ: PKS Rzeszów buduje stację tankowania wodoru. Pierwszą taką w Polsce
W ramach tego samego programu Związek Gmin ogłosił również przetarg na dostawę ośmiu fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI wraz z mobilnymi ładowarkami typu plug-in. Wartość całego projektu to 29,2 mln zł, z czego 21,3 mln zł pochodzi z dofinansowania CUPT-KPO.