
63. Rzeszowskie Spotkania Teatralne: 04. Festiwal Arcydzieł już za nami. Publiczność zachwycały spektakle z Warszawy, Poznania, Słupska czy Zakopanego. Główną nagrodę zdobył „Rejs. Historia” z Teatru Nowego w Poznaniu.
Spis treści:
Za nami dziewięć festiwalowych dni w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie. Znamy już laureatów tegorocznej edycji. Ale po kolei.
04. Festiwal Arcydzieł. Poprzednie relacje:
- Rzeszów w świecie teatru. Trwają 63. Rzeszowskie Spotkania Teatralne i 4. Festiwal Arcydzieł
- Trwa Festiwal Arcydzieł. Za nami „Wiśniowy sad”, „Niech tylko zakwitną jabłonie” i „Ferdydurke”
Horror na scenie, muzyka na żywo i znów Gombrowicz
W czwartek, 23 października, widzowie mogli zacząć się bać. Teatr Miejski w Gliwicach zaprezentował adaptację jednego z horrorów wszech czasów – „Drakuli” Brama Stokera w reżyserii Jakuba Roszkowskiego. Atmosferę grozy dopełniała niesamowita gra świateł, świetna choreografia i wspaniała muzyka na żywo w wykonaniu Dominika Strychalskiego.
Wieczór zakończyło performatywne czytanie „Szachów” Marcina Bałczewskiego.
Ósmego dnia tegorocznego Festiwalu Arcydzieł Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie zaprezentował w Rzeszowskich Piwnicach koncert „Dopóki masz ogród”, wzruszającą opowieść opartą na poezji Anny Bernat w reżyserii Sławomira Gaudyna.
Później, na teatralnej scenie, publiczność po raz drugi zetknęła się z twórczością Witolda Gombrowicza. Teatr Nowy im. Izabelli Cywińskiej w Poznaniu przedstawił spektakl „Rejs. Historia” w reżyserii Radosława Stępnia.
W pierwszym akcie jest to historia młodego pisarza wyjeżdżającego w sierpniu 1939 roku do Argentyny z przedwojennej Polski, która go trochę rozczarowała. Natomiast drugi akt to już powrót po 24 latach starszego, doświadczonego Gombrowicza (w tej roli znakomity Mikołaj Grabowski) na Stary Kontynent.

Finał z rozmachem. Witkacy i „Frankenstein Show”
W sobotę, 22 października, ostatniego dnia festiwalu, na gościnnej scenie Centrum Młodzieży Teatr im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem zaprezentował spektakl „CCY – WITKAC-Y. Menażeria” w reżyserii maga teatru Andrzeja St. Dziuka.
To znakomite widowisko inspirowane młodzieńczymi dramatami Witkacego łączy groteskę z olbrzymim poczuciem humoru pisarza. A dopełnieniem scenicznego dzieła była wspaniałą muzyka na żywo w wykonaniu Włodzimierza Kiniorskiego.
Zakończenie festiwalu odbyło się na scenie Teatru im. Wandy Siemaszkowej. Najpierw Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie z młodzieńczą brawurą przedstawiła „Frankenstein Show” według Mary Shelley w adaptacji Wojciecha Kościelniaka i reżyserii Rafała Dziwisza. W tym wydaniu mroczna historia stała się ekscytującym, ekspresyjnym musicalem, pełnym śpiewu, tańca i dobrej muzyki o poszukiwaniu miłości i bliskości. Natomiast tym razem „dzieło” doktora Frankensteina było kobietą.

Czas na nagrody. Wanda 2025 dla spektaklu „Rejs. Historia”
Po wszystkich artystycznych emocjach nastąpiło długie odczytywanie wyników konkursu. Spektakle konkursowe były oceniane przez jury w składzie: Juliusz Chrząstowski, Tomasz Domagała, Tomasz Miłkowski, Justyna Szafran i Małgorzata Warsicka, a także swoje werdykty wydali dziennikarze oraz publiczność.
Statuetka „Wanda”, czyli główna nagroda Festiwalu Arcydzieł, trafiła do spektaklu „Rejs. Historia” w reżyserii Radka Stępnia z Teatru Nowego im. Izabelli Cywińskiej w Poznaniu. Jury doceniło poruszający obraz dojrzewania bohatera i refleksję nad przemianami Polski i Europy.
„Ferdydurke” ulubieńcem publiczności, dziennikarze docenili Osiecką
Nagrodę publiczności otrzymał spektakl „Ferdydurke” w reżyserii Mariusza Malca z warszawskiego Och-Teatru. Przedstawienie zdobyło także wyróżnienie dziennikarzy za wybitne aktorstwo i trafne odczytanie Gombrowicza.
Nagrodę dziennikarzy przyznano spektaklowi „Niech no tylko zakwitną jabłonie” w reżyserii Wojciecha Kościelniaka z Nowego Teatru im. Witkacego w Słupsku – za przenikliwą refleksję o historii. oryginalna forme spektaklu i znakomite aktorstwo.

Najlepsi aktorzy 04. Festiwalu Arcydzieł w Rzeszowie
Jury przyznało szereg nagród aktorskich. Wyróżniono:
- Mateusza Łasowskiego („Wiśniowy sad”),
- Artema Manuilova („Wiśniowy sad”),
- Krzysztofa Szczepaniaka, Marię Seweryn i Sebastiana Perdka („Ferdydurke”),
- Jana Romanowskiego i Mikołaja Grabowskiego („Rejs. Historia”).
Nagrodę zespołową otrzymały aktorki spektaklu „Niech no tylko zakwitną jabłonie” za pasję i sceniczną energię.
Nagrody za reżyserię, muzykę, scenografię i wyróżnienia dla rzeszowskich aktorów
Za najlepszą reżyserię uznano pracę Radka Stępnia („Rejs. Historia”), a za muzykę – Dominika Strycharskiego („Wiśniowy sad”).
Nagrodę za scenografię otrzymała Justyna Elminowska za spektakl „Titanic” z Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu.
Wyróżnienia jury trafiły również do artystów Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie. Otrzymali je Mateusz Marczydło za rolę Psa w „Dzieciach z Bullerbyn” oraz Robert Chodura za barwną kreację Koguta/Kury. Obaj aktorzy zostali nagrodzeni za ciepło i naturalność, które podbiły serca widzów.
63. Rzeszowskie Spotkania Teatralne: 04. Festiwal Arcydzieł [ZDJĘCIA]




















