
Po kosztownej wizycie w USA, przedstawiciele samorządu województwa polecieli do Japonii, by promować Podkarpacie na światowej wystawie Expo. Na bilety, noclegi i promocję wydano łącznie ponad 1,4 mln zł. Urzędnicy sprawdzali m.in. „możliwości ekspansji technologicznej w Azji”.
Spis treści:
Delegacja z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego wzięła udział w Światowej Wystawie Expo 2025 w Osace. Przedstawiciele samorządu i lokalnych firm przebywali w Japonii przez pięć dni – od 28 września do 3 października.
Celem wyjazdu było promowanie regionu podczas tzw. Podkarpackiego Tygodnia Regionalnego, który odbywał się na terenie polskiego pawilonu Expo. Całość sfinansowano z publicznych pieniędzy.
CZYTAJ TAKŻE: Milion złotych na CPAC podkarpacki samorząd wydał bez przetargu! Bo… było mało czasu
Jak poinformował rzecznik urzędu marszałkowskiego Adrian Biernacki, udział województwa w Expo 2025 Osaka, Kansai to część programu promocji regionów realizowanego przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu. Wystawa, pod hasłem Designing Future Society for Our Lives, to jedno z największych wydarzeń gospodarczo-kulturalnych na świecie – bierze w nim udział 161 krajów i regionów oraz 9 organizacji międzynarodowych”.

Kto poleciał na Expo do Japonii
W skład delegacji weszli:
- Władysław Ortyl – marszałek województwa,
- Jerzy Borcz – przewodniczący sejmiku,
- Emilia Kojtych-Lichota – zastępca dyrektora Departamentu Rozwoju Regionalnego,
- Piotr Kwaśniak – zastępca dyrektora Departamentu Promocji i Turystyki,
- Joanna Socha-Kotula – kierownik Oddziału Promocji MŚP,
- Paweł Tarnawski – główny specjalista w Departamencie Promocji i Turystyki,
- Dariusz Pawłowski – główny specjalista w Kancelarii Zarządu,
- Krzysztof Witek – główny specjalista w Biurze Prasowym.
Towarzyszyła im grupa dziesięciu przedstawicieli podkarpackich firm z branży IT, uczestniczących w misji gospodarczej, która była sfinansowana z pieniędzy unijnych.
Koszty i finansowanie
Sam wyjazd na Expo przedstawicieli podkarpackiego samorządu kosztował 92 890,48 złotych. Pieniądze z których opłacono bilety lotnicze i noclegi pochodziły bezpośrednio z budżetu województwa, a więc z kieszeni wszystkich mieszkańców regionu.
Na realizację całego Programu Promocji Województwa Podkarpackiego podczas Expo przeznaczono kolejne 850 000 złotych – również z budżetu województwa.
Odrębnie zorganizowano misję gospodarczą dla przedsiębiorców z sektora MŚP. Jej koszt to 489 000 złotych. Został pokryty ze środków Unii Europejskiej w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027”.
Łącznie więc udział Podkarpacia w Expo w Osace pochłonął ponad 1,43 mln złotych.
Promocja Podkarpacia w Japonii
Podkarpackie prezentowało się pod hasłem “Podkarpackie. Honoring the past, inspiring the future” („Szanując przeszłość, inspirując przyszłość”).
Koncepcja promocji województwa zakłada twórcze przenikanie się dziedzictwa Japonii i Polski, oparte na wartościach bliskich obu kulturom.
tłumaczy Biernacki.
W programie kulturalnym znalazły się m.in.:
- prezentacja szklanej rzeźby Henryka Rysza z Huty Szkła Artystycznego „Sabina” w Rymanowie,
- recital sopranistki Jadwigi Skwierz-Sakakibara i pianisty Keiho Sakakibara,
- koncert zespołu Tołhaje „Drzwi do Karpat”,
- spektakl marionetkowy „Cyrk Hrynek” Teatru Nemno,
- pokaz iluzji „Opowieść o magii” Fundacji TeatrO.
Odwiedzający mogli też wziąć udział w warsztatach artystycznych prowadzonych m.in. przez Magdalenę Demkowicz – artystkę i animatorkę z Bieszczad.

Rozpoczniemy ekspansję technologiczną w Azji?
Według urzędu marszałkowskiego celem wyjazdu było nie tylko promowanie regionu, ale też nawiązanie kontaktów biznesowych. Co ciekawe urzędnicy mieli też rozpoznać – „możliwości ekspansji technologicznej w Azji”.
Zakładamy, że obecność Podkarpacia na Expo przyczyni się do wzmocnienia wizerunku województwa jako miejsca atrakcyjnego do życia, pracy i inwestycji, a także do zwiększenia rozpoznawalności regionu wśród odwiedzających z całego świata i wzmocnienie wizerunku gospodarczego regionu
wylicza rzecznik Adrian Biernacki.
Urząd liczy też na nawiązanie kontaktów biznesowych, przez co nastąpi „ekspansja zagraniczna firm z województwa podkarpackiego biorących udział w misji gospodarczej”.
Na razie trudno jednak ocenić, jakie realne efekty przyniesie ta podróż. Z jej szczegółami można zapoznać się w mediach społecznościowych samorządu województwa.
Urząd zapowiada jednak, że wyjazd do Japonii był „elementem długofalowej strategii promocyjnej”, a kolejnym punktem w kalendarzu ma być udział w Expo 2030 w Rijadzie w Arabii Saudyjskiej.

Kolejny kosztowny wyjazd
To nie pierwszy zagraniczny wyjazd przedstawicieli podkarpackiego samorządu w tym roku. Wcześniej urzędnicy odwiedzili Stany Zjednoczone, gdzie wzięli udział w paradzie z okazji święta Konstytucji 3 Maja i spotkali się z Polonią.
Za tamtą podróż mieszkańcy regionu zapłacili ponad 110 tysięcy złotych. Wtedy wicemarszałek Piotr Pilch tłumaczył, że
nie ma co się skupiać na kosztach, bo dla Polonii liczyła się sama nasza obecność.
Tym razem rachunek jest znacznie wyższy. Mimo że urząd podkreśla znaczenie promocji Podkarpacia i nawiązywania kontaktów międzynarodowych, wielu mieszkańców może się zastanawiać, czy rzeczywiste korzyści z tak kosztownej obecności na Expo będą współmierne do poniesionych wydatków.
Wyjazd do Japonii zorganizował też Urząd Miasta Rzeszowa – wciąż czekamy na rozliczenie kosztów wyjazdu.
Masz jakiś ciekawy temat? Daj nam znać na re******@*******ow.pl. Jesteśmy też na Facebooku i Instagramie.
Podkarpacie prezentuje się na Expo w Japonii [ZDJĘCIA]





