
MTU Aero Engines osiągnęło historyczny rekord podczas Paris Air Show 2025, podpisując zamówienia na silniki o łącznej wartości 1,75 miliarda dolarów. Spora część prac trafi do zakładu w Tajęcinie.
Spis treści:
To największy kontrakt w historii firmy zawarty podczas targów branżowych, a jego efekty będą bezpośrednio odczuwalne również w Polsce, w zakładzie MTU Aero Engines Polska w Tajęcinie.
Większość zamówień dotyczyła nowoczesnych silników GTF (geared turbofan) produkowanych przez Pratt & Whitney, napędzających samoloty z rodziny Airbus A320neo oraz A220. Szczególnym zainteresowaniem cieszył się model PW1500G GTF – jedyny silnik montowany w Airbusach A220. Narodowy przewoźnik, PLL LOT, zamówił aż 40 takich maszyn.
POLECAMY: Fotowoltaika w praktyce, czyli czy bycie prosumentem się (jeszcze) opłaci?
Planują dostarczyć 400 tysięcy części
Zakład mieszczący się w Tajęcinie w powiecie rzeszowskim odpowiada za produkcję istotnych elementów tego silnika, w tym łopatek kierujących i wirujących oraz części turbiny niskiego ciśnienia. Co istotne – nie tylko je wytwarza, ale także montuje.
Jak podkreśla Jan Florian, prezes zarządu MTU Aero Engines Polska, zamówienie obejmuje około 30 procent z ponad 400 tysięcy części, które firma planuje dostarczyć do swoich klientów w 2025 roku.
– To ważna część naszego przychodu. Sukces podczas Paris Air Show potwierdza naszą pozycję na rynku i potwierdza, że jesteśmy godnym zaufania partnerem biznesowym. Pokazuje ono też, że nasz zakład działa w przewidywalny i stabilny sposób, gotowy do realizacji dużych kontraktów bez konieczności reorganizacji – komentuje.
Technologia przyszłości
Rodzina silników GTF to jedna z najbardziej zaawansowanych konstrukcji we współczesnym lotnictwie cywilnym. Dzięki zastosowaniu przekładni redukcyjnej, wentylator i turbina mogą pracować z niezależnymi prędkościami, co znacząco poprawia efektywność spalania, zmniejsza emisję zanieczyszczeń oraz ogranicza hałas.
MTU Aero Engines posiada udziały w programie GTF na poziomie od 15 do 18 procent, zależnie od modelu. Odpowiada m.in. za projektowanie i produkcję turbin niskiego ciśnienia oraz elementów sprężarek wysokiego ciśnienia.
Około jedna trzecia silników PW1100G-JM, stosowanych w samolotach Airbus A320neo, jest montowana w zakładzie MTU w Monachium.