
Pierwszy w Polsce przegląd techniczny typu D samolotu Boeing 787 Dreamliner zakończył się sukcesem. Trwał niemal dwa miesiące, a wykonała go firma LOTAMS w swoim zakładzie w Rzeszowie.
W zakładzie LOT Aircraft Maintenance Services (LOTAMS) w Rzeszowie zakończył się pierwszy w historii firmy przegląd techniczny typu D (D-Check) samolotu Boeing 787 Dreamliner. Przegląd objął również pełną wymianę podwozia maszyny należącej do Polskich Linii Lotniczych LOT.
CZYTAJ TAKŻE: „Rzeszów wschodzącą gwiazdą”. Ranking miast z potencjałem inwestycyjnym
To pierwszy Dreamliner na przeglądzie
Pierwszym samolotem, który przeszedł tak zaawansowaną obsługę w Rzeszowie, był Dreamliner o numerze rejestracyjnym SP-LRD. Maszyna trafiła do zakładu 26 marca, a do Warszawy wróciła 21 maja. Już dzień później, 22 maja, ponownie wystartowała z pasażerami. do Los Angeles.
Przegląd typu D, to najbardziej szczegółowa forma kontroli technicznej samolotu. Przeprowadza się go co kilka lub kilkanaście lat. W przypadku Boeinga 787 producent zaleca ją co około dwanaście lat.
Taki serwis trwa zwykle od jednego do czterech miesięcy. Zaangażowanych może być w niego nawet kilkudziesięciu specjalistów.

Prace w LOTAMS trwały około dwa miesiące
W Rzeszowie prace trwały niespełna dwa miesiące. W tym czasie wykonano tysiące zadań, zarówno rutynowych, jak i specjalistycznych. Oprócz wymiany podwozia, technicy rozmontowali i ponownie złożyli wiele kluczowych systemów – m.in. awionikę, instalacje hydrauliczne oraz silniki.
– Jest to historyczne wydarzenie dla naszego zespołu, naszych partnerów i całego sektora MRO w regionie. Ta kompleksowa kontrola ciężkiej konserwacji to miesiące planowania, poświęcenia i precyzji naszych wysoko wykwalifikowanych inżynierów i techników. To dowód naszych możliwości, naszego rozwoju i naszego niezachwianego zaangażowania w najwyższe standardy bezpieczeństwa i jakości – poinformowała firma LOTAMS na swoim profilu w serwisie LinkedIn.
W kolejce czeka następny
Dreamliner SP-LRD był pierwszym, ale nie ostatnim, który trafił na D-Check do Rzeszowa. Kilka dni przed zakończeniem jego przeglądu, do zakładu przyleciał kolejny – SP-LRE. Kolejne maszyny z tej serii, należące do PLL LOT, mają przejść D-Check w latach 2028–2029, a większe modele B787-9 w 2030 roku.
