
Ruszył przetarg na budowę ramp do odśnieżania ciężarówek. Mają pomóc kierowcom w bezpiecznym oczyszczaniu pojazdów z zalegającego na naczepach śniegu i lodu.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na budowę sześciu ramp do odśnieżania pojazdów ciężarowych. Nowa infrastruktura powstanie na Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) przy drodze ekspresowej S19 i autostradzie A4. Oferty można składać do 23 kwietnia 2025 roku.
Kryteria wyboru i warunki przetargu
W ramach inwestycji wykonawca opracuje dokumentację projektową oraz wybuduje rampy wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Miejsca, w których powstaną nowe rampy do odśnieżania ciężarówek, to:
- MOP Kamień Wschód (S19)
- MOP Kamień Zachód (S19)
- MOP Bukowa I (S19)
- MOP Bukowa II (S19)
- MOP Jawornik (A4)
- MOP Jastrząbka (A4)
Zakres zadania obejmuje także uzyskanie wszelkich niezbędnych uzgodnień i decyzji administracyjnych, wykonanie organizacji ruchu oraz dokumentacji powykonawczej. Czas realizacji wszystkich prac wynosi maksymalnie 180 dni od dnia podpisania umowy.
Umowa podpisana. Ostatni odcinek S19 na Podkarpaciu powstanie do 2031 roku
W postępowaniu przetargowym największe znaczenie ma cena (60%), ale oceniane będą również przedłużenie gwarancji jakości (20%) oraz skrócenie terminu realizacji (20%).
Z wszystkimi szczegółami można się zapoznać w dokumentacji przetargowej na platformie zakupowej GDDKiA pod numerem pod numerem ID 471386
Po co rampy do odśnieżania? Chodzi o bezpieczeństwo
– Zalegający na dachach ciężarówek śnieg i lód to realne zagrożenie dla uczestników ruchu drogowego. Spadające fragmenty mogą powodować kolizje, uszkodzenia pojazdów, a nawet groźne wypadki. Odpowiedzialność za dokładne oczyszczenie pojazdu przed ruszeniem w trasę spoczywa na kierowcy, jednak do tej pory nie wszędzie istniały odpowiednie warunki, by to zrobić bezpiecznie i skutecznie – informuje Joanna Rarus, rzecznik prasowy GDDKiA.
Rampy, które powstaną przy MOP-ach, umożliwią kierowcom sprawne usunięcie śniegu i lodu z naczep oraz dachów pojazdów ciężarowych. To inwestycja w bezpieczeństwo – zarówno dla kierujących ciężarówkami, jak i wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Do końca 2026 roku GDDKiA planuje rozwój infrastruktury do odśnieżania ciężarówek w całym kraju – ma jej powstać ponad 70 punktów.