
W Galerii WDK w Rzeszowie otwarto wystawę pokonkursową XXI Międzynarodowego Niekonwencjonalnego Konkursu Fotograficznego Foto Odlot. Artyści z trzynastu krajów pokazali fotografie balansujące między snem, mitem i rzeczywistością.
Spis treści:
Tegoroczna edycja XXI Międzynarodowego Niekonwencjonalnego Konkursu Fotograficznego Foto Odlot, odbywająca się pod patronatem Międzynarodowej Federacji Sztuki Fotograficznej (FIAP) i Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej, przyciągnęła 153 autorów z 13 krajów, którzy nadesłali 551 zdjęć.
Na wystawę zakwalifikowano 181 fotografii 88 twórców z 12 państw. Uroczyste wręczenie nagród oraz wernisaż wystawy odbyły się 4 października w WDK.

Od ponad dwóch dekad
„Foto Odlot” od ponad dwóch dekad stanowi jedno z najważniejszych wydarzeń fotograficznych organizowanych w Rzeszowie i na Podkarpaciu. Zainicjowany w połowie lat 90. konkurs zyskał międzynarodową renomę dzięki swojej formule otwartości na eksperyment i artystyczną wolność.
CZYTAJ TAKŻE: Pomnik Walk Rewolucyjnych zostaje w rejestrze zabytków. Nie można go wyburzyć
To tu, w przestrzeni Wojewódzkiego Domu Kultury, spotykają się twórcy z różnych krajów, generacji i szkół fotograficznych, by konfrontować swoje wizje i języki wizualne. Rzeszów stał się dzięki temu wydarzeniu ważnym punktem na mapie światowej fotografii artystycznej – miejscem, gdzie łączy się tradycja z nowoczesnością, a lokalne środowisko twórcze ma okazję do dialogu z artystami z całego świata.

Niekonwencjonalne i wizjonerskie
Foto Odlot to jeden z najbardziej rozpoznawalnych konkursów fotograficznych w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, dedykowany artystom poszukującym nieoczywistych sposobów obrazowania rzeczywistości. Jak podkreślają organizatorzy, jego celem jest prezentacja niekonwencjonalnych, eksperymentalnych i wizjonerskich ujęć tematu „odlot”.
– Już w pierwszym spotkaniu z pracami nadesłanymi na XXI edycję konkursu szczególnie zwraca uwagę ich skupienie na człowieku. To jego twarz i ciało – nagie lub udrapowane w rozmaite kostiumy – stają się obiektem artystycznych interwencji i przetworzeń – zauważa w katalogu wystawy dr hab. prof. UR Magdalena Rabizo-Birek. – Zazwyczaj są to kompozycje przedstawiające samotną postać. Dobrym przykładem jest nagrodzona Złotym Medalem FIAP fotografia Kamila Pohnke „Organiczne wizje” – stonowany, wysmakowany formalnie niby-akt, który wywołuje wieloznaczne, niepokojące skojarzenia.
Laureaci XXI edycji Foto Odlot
- Złoty Medal FIAP i nagrodę pieniężną w wysokości 5000 zł otrzymał Kamil Pohnke (Wrocław) za fotografię „Organiczne wizje”.
- Srebrny Medal FIAP i 4000 zł – Marcin Jankowski (Warszawa) za „Birch Dryad”.
- Brązowy Medal FIAP i 3000 zł – Grzegorz Narożański (Tarnów) za „All eyes on me”.

- Złoty Medal Fotoklubu RP i 2000 zł zdobył Arcu Cătălin (Floresti-Cluj, Rumunia) za „Ophelia IV”.
- Srebrny Medal Fotoklubu RP i 2000 zł przyznano Krzysztofowi Ślęzakowi (Tajęcina) za „Keszitsen kepet onmagarol”,
- a Brązowy Medal Fotoklubu RP i 2000 zł – Mirosławowi Iskrze (Kopki) za „Dopóki starczy sił”.
Wyróżnienia FIAP otrzymali:
- Mikołaj Birek (Nowy Borek) – „Apparition V”,
- Agnieszka Brzezińska (Lublin) – „(nie) Martwa natura 1”,
- Ryszard Cabała (Zielonki) – „Autoportret”,
- Joanna Feil (Sopot) – „Autoportret, ADHD”,
- Adam Fleks (Gdańsk) – „Mémories de la Place Pigalle (Alice)”,
- David Hall (Newcastle upon Tyne, Anglia) – „Pigmentum”,
- Przemek P Kaczmarek (Poznań) – „Antyfona”,
- Małgorzata Korzec (Rzeszów) – „Autoportret – Sama ze sobą”,
- Małgorzata Kozakowska (Częstochowa) – „Przejścia 2”,
- Magdalena Lipniewska (Gorzów Wielkopolski) – „Splątanie”,
- Jacek Szczerbaniewicz (Jelenia Góra) – „Girl, mannequin and snails”,
- Radosław Wróbel (Wrocław) – „# daY”,
- Raul Villalba (Buenos Aires, Argentyna) – „The seduction”.
Tytuł BEST AUTHOR FIAP otrzymał Marcin Jankowski (Warszawa) za cykl „Birch Dryad”, „I am fashion”, „Ribborn”, „Touch of Inner Silence”.
Złote plakiety Województwa Podkarpackiego przyznano:
Roberto Biagi (Włochy), Arturowi Gaworowi, Irenie Gregorc (Słowenia), Januszowi Jurze, Raisie Kadyrovej, Marcinowi Lichwie, Jonasowi D. Madsenowi (Dania), Bartoszowi Nalepie, Eugeniuszowi Nurzyńskiemu, Tatianie Pędziwiatr, Sławomirowi Pietrzykowskiemu i Stefanowi Warakomskiemu.

„Nieoczywistości” i „przejścia”
W komentarzu do wystawy prof. Rabizo-Birek podkreśla, że wśród tegorocznych prac wyraźnie dominuje refleksja nad przemianą, tożsamością i naturą człowieczeństwa.
– Konkursowe prace przedstawiają często postacie w procesie przemiany. Są to różne metamorfozy i „przejścia” – między życiem a śmiercią, jawą i snem, realnością a fikcją, człowiekiem a maszyną, światem organicznym i nieorganicznym – zauważa badaczka.
– W wyobraźni fotografów późnej nowoczesności odżywają prastare mity i legendy o bogach, herosach i istotach fantastycznych – jak w „Birch Dryad” Marcina Jankowskiego czy „Ophelia IV” Arcu Cătălina z Rumunii – dodaje.
Wystawa pokonkursowa potrwa do 31 października 2025 r. w Galerii WDK w Rzeszowie.
– Zachęcam nie tylko miłośników fotografii do olśniewającego, inspirującego i poruszającego przejścia przez wyobraźniowe światy wykreowane przez uczestników „Foto Odlotu”. Mocne wrażenia są tu gwarantowane! – kończy prof. Rabizo-Birek.
Foto Odlot 2025 w Rzeszowie [ZDJĘCIA]

















