
– To prawdziwe serce komunikacyjne i społeczne miasta – mówił minister Dariusz Klimczak podczas otwarcia zmodernizowanego Dworca Głównego PKP w Rzeszowie. Obiekt ma służyć nie tylko pasażerom, ale też mieszkańcom jako centrum kultury i biblioteka.
Po trzech latach prac modernizacyjnych mieszkańcy Rzeszowa i podróżni z całego regionu mogą oficjalnie korzystać z odnowionego Dworca Głównego PKP w Rzeszowie. W czwartek, 4 września 2025 roku, odbyła się uroczystość otwarcia, w której wzięli udział m.in. minister infrastruktury Dariusz Klimczak, prezes PKP S.A. Alan Beroud i prezydent miasta Konrad Fijołek.
CZYTAJ TAKŻE: Szybciej z Rzeszowa do Medyki. Pociągi pojadą z prędkością 160 km/h
To serce komunikacyjne
– Bardzo się cieszę, że wspólnie możemy uczestniczyć w uroczystym otwarciu zmodernizowanego dworca Rzeszów Główny. Wiem, że pasażerowie czekali na tę chwilę długo – mówił minister Klimczak.
Dodał, że chociaż sam nie rozpoczynał tego remontu to udało mu się go skończyć.
– Co ważne, zmodernizowany dworzec, to nie tylko budowla, to prawdziwe serce komunikacyjne Rzeszowa i regionu, niezwykle ważne miejsce z punktu widzenia transportu – podkreślał minister infrastruktury.

Jest więcej połączeń, a będzie jeszcze więcej
Poseł PSL Adam Dziedzic podkreślał, że kolejna wizyta w Rzeszowie ministra Klimczaka świadczy o tym, że Rzeszów jest ważnym i istotnym elementem rozwoju całego Podkarpacia. Wspominał, że sam kiedyś jeździł pociągiem z Trzciany do Rzeszowa.
– Kiedyś kolej wybierały osoby, którym trudno było się dostać do Rzeszowa, ze względu na brak swojego środka transportu. Dziś jest wybierana bardzo często jako forma pierwszego transportu, dlatego, że sprawnie i punktualnie możemy dostać się do swojego miejsca pracy, nauki czy też w miejsce gdzie czeka nas wypoczynek – podkreślał.
Przypomniał też jedną z niedawnych sesji sejmiku województwa, podczas którego radni PiS mówili o marginalizowaniu przez rząd Rzeszowa i Podkarpacia w zakresie połączeń.
– Dziękuję panie ministrze, bo o ile pamiętam, jak zaczynał pan swoją pracę, to połączeń z Warszawą było cztery a teraz jest siedem i są planowane kolejne – dodawał.

CZYTAJ TAKŻE: Rzeszów – Warszawa w 3 godziny i 41 minut. IC San szybszy niż Pendolino
Ma znaczenie na kolejowej mapie Polski
Prezes PKP S.A. Alan Beroud kład nacisk na znaczenie stolicy Podkarpacia na kolejowej mapie Polski.
– To tu krzyżują się szlaki komunikacyjne, łączące południe z północą oraz wschód z zachodem kraju. Rzeszów jest dynamicznie rozwijająca się stolica regionu i w ostatnich latach zyskał jeszcze większe znaczenie. Dzisiejsze otwarcie jest dowodem, że kolej w Polsce zmienia się dla ludzi – inwestujemy w jakość, wygodę i bezpieczeństwo pasażerów – mówił prezes Beroud .

Dworzec pełen kultury
Prezydent miasta Konrad Fijołek zaznaczył, że dworzec będzie pełnił również rolę kulturalną w którym znajdzie się filia biblioteki, Estrady Rzeszowskiej i Rzeszowskiego Domu Kultury.
– Chciałbym bardzo serdecznie podziękować panu ministrowi i panu prezesowi PKP S.A. za osobiste uczestnictwo w tak ważnym dla miasta wydarzeniu jakim jest otwarcie przebudowanego głównego dworca kolejowego oraz za to, że Rzeszów jest postrzegany przez polski rząd jako miasto ważne i strategiczne. Bardzo cieszymy się z przebudowanego dworca, to będzie prawdziwe centrum miasta – zapewniał prezydent.

Nowe serce komunikacyjne Rzeszowa
Modernizacja dworca kosztowała 48,5 mln złotych i była częścią większego przedsięwzięcia czyli Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. Dworzec zrealizowało PKP S.A. przy wsparciu środków unijnych, a prace budowlane wykonała firma Budimex w formule „zaprojektuj i buduj”.
W ramach miejskiej części inwestycji, wartej 65,95 mln złotych, powstał dwupoziomowy układ komunikacyjny z peronami autobusowymi, stojakami rowerowymi, ładowarkami dla autobusów elektrycznych i parkingiem podziemnym. Przebudowano też układ drogowy i Plac Dworcowy.
Łącznie cały projekt transportowy w centrum Rzeszowa kosztował 253,15 mln złotych, z czego ponad 179 mln złotych pochodziło z funduszy unijnych.

Modernistyczny wygląd i zabytkowe detale
Historia dworca sięga 1858 roku, gdy powstał przy linii Kolei Galicyjskiej Karola Ludwika. W ciągu lat był kilkakrotnie przebudowywany, niszczony w czasie wojen i odbudowywany. Obecna modernizacja przywróciła mu charakter z lat 60. XX wieku. Usunięto nowsze elementy fasady, odnowiono granitowo-piaskowcową okładzinę i zamontowano elektroniczny zegar.
We wnętrzach powstał przestronny hol o powierzchni 350 m kw, pełniący rolę poczekalni. Poddano konserwacji dwie mozaiki ścienne oraz odkryto fragmenty malowideł i polichromii z lat 60. XX wieku. W holu znalazły się tablice elektroniczne, gabloty, zegary oraz ławki z portami USB. Nowością jest zejście na poziom -1, gdzie umieszczono parking, toalety i lokale usługowe.
Dworzec w pełni dostosowano do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – zastosowano ścieżki prowadzące, oznaczenia w Braille’u i urządzenia wspomagające dla osób słabosłyszących. Zainstalowano także energooszczędne systemy grzewcze i wentylacyjne.
Niestety – jak zauważyli obecni na otwarciu dziennikarze, zabrakło ruchomych schodów, które PKP zapowiadało w pierwotnych planach realizacji.

Dworzec jako centrum kultury
Po raz pierwszy w historii Rzeszowa dworzec stanie się także przestrzenią kulturalną. W budynku działać będzie „Biblioteka na Dworcu” czyli nowoczesna filia z czytelnią, kawiarnią, miejscem warsztatów i spotkań autorskich.
W kolejnych lokalach powstaną przestrzenie Estrady Rzeszowskiej i Rzeszowskiego Domu Kultury. wszystkie trzy instytucje obecnie przygotowują pomieszczenia do pracy.

Ważny węzeł kolejowy
Stacja Rzeszów Główny obsługuje średnio 15,4 tys. pasażerów dziennie i niemal 230 pociągów. Zatrzymują się tu pociągi PKP Intercity do Berlina, Warszawy czy Krakowa, RegioJet z Pragi do Przemyśla oraz połączenia regionalne POLREGIO.
Dzięki zakończonej inwestycji Rzeszów zyskał nie tylko nowoczesny dworzec, ale też centrum komunikacyjne i kulturalne, które ma szansę stać się jednym z najbardziej rozpoznawalnych punktów miasta.











