
1,2 miliona złotych z kieszeni podatników wydał zarząd województwa podkarpackiego na kongres konserwatystów CPAC w Jasionce. Na co? – Promowaliśmy województwo, a pojawienie się tam prezydenta Dudy oraz sekretarz ds. bezpieczeństwa USA Noem „wygenerowało bezpośredni impuls medialny, generujący globalne zainteresowanie i relacje w mediach międzynarodowych”.
Spis treści:
Przypomnijmy, że radny KO sejmiku województwa podkarpackiego Krzysztof Kłak zarzucił zarządowi województwa, że wydał 1,2 miliona złotych na organizację partyjnego kongresu konserwatystów CPAC w Jasionce, podczas którego promowano, popieranego przez Prawo i Sprawiedliwość kandydata na prezydenta Karola Nawrockiego.
W kongresie wzięli udział konserwatywni politycy ze Stanów Zjednoczonych, były premier Mateusz Morawiecki, ustępujący prezydent Andrzej Duda oraz posłowie i lokalni działacze Prawa i Sprawiedliwości. Pojawił się tam również kandydujący wówczas na urząd prezydenta Karol Nawrocki. I był mocno promowany, praktycznie w trakcie większości publicznych wystąpień.
CZYTAJ TAKŻE: 900 tys. złotych od marszałka dla PKOl zamiast dla klubów sportowych
Krzysztof Kłak: Wydarzenie miało charakter polityczny
Radny Kłak złożył doniesienie do Prokuratury Krajowej, wojewody oraz do Regionalnej Izby Obrachunkowej. Chce, aby te organy skontrolowały czy publiczne pieniądze powinny zostać wydane w ten sposób.
„Wydarzenie miało charakter jednoznacznie partyjny i polityczny, a jego głównymi uczestnikami byli politycy Prawa i Sprawiedliwości oraz innych prawicowych ugrupowań z Europy i USA. Dodatkowo, w ramach wydarzenia prowadzono kampanię wyborczą kandydata na Prezydenta RP Karola Nawrockiego, z jego bezpośrednim udziałem oraz udziałem Marszałka Ortyla” – napisał w uzasadnieniu do którego dotarła rzeszowska Gazeta Wyborcza Krzysztof Kłak.
Radny KO uznał, że marszałek Władysław Ortyl oraz pozostali członkowie zarządu mogli popełnić przestępstwo. Prokuraturę poinformował, że chodzi „o przekroczenie uprawnień funkcjonariuszy publicznych przez wydanie około 1,2 miliona złotych z budżetu województwa, zakwalifikowanych jako wydatki na „promocję województwa”, na organizację wydarzenia CPAC Poland w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym w Jasionce”.
To TV Republika zapraszała gości
O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy podczas dzisiejszej konferencji prasowej wicemarszałka województwa podkarpackiego Karola Ożoga.
– Na to wydarzenie, które jest bez wątpienia wydarzeniem rangi międzynarodowej mógł zapisać się każdy i każdy z kandydatów mógł się tam pojawić, zaistnieć i rozmawiać – przekonywał Karol Ożóg.
Dodał, że samorząd województwa podkarpackiego bardzo cieszy się, że wydarzenie takiej rangi zostało zorganizowane w naszym regionie.
Chcieliśmy wiedzieć, kto zaprosił kandydata Karola Nawrockiego na CPAC, gdyż on sam deklarował, że do żadnej partii nie należny, a popierająca go w wyborach partia Prawo i Sprawiedliwość podkreślała, że jest on „kandydatem obywatelskim”.
CZYTAJ TAKŻE: „Lans” na Nawrockiego? Podkarpaccy politycy PiS na paradzie Polonii w Chicago
Zadawanie pytań przerwał jednak rzecznik marszałka Adrian Biernacki, który poinformował, że wyjaśnienia przekaże drogą mailową.
Członkini zarządu województwa Małgorzata Jarosińska-Jedynak dodała po konferencji, że marszałek – mimo wydania 1,2 mln złotych na imprezę – nie miał wpływu na zaproszenia, ponieważ za organizację wydarzenia odpowiadała Telewizja Republika.

Był impuls medialny i zainteresowanie
W wyjaśnieniach, które otrzymaliśmy od rzecznika marszałka, nie ma jednak odpowiedzi na najbardziej nurtujące nas pytania: dlaczego samorząd województwa sponsorował z publicznej kasy wydarzenie stricte partyjne i jakie korzyści przyniosło województwu podkarpackiemu promowanie się na kongresie konserwatystów.
Rzecznik nie odniósł się też do zarzutów radnego Kłaka na temat upartyjnienia i upolitycznienia kongresu.
Biernacki w przesłanym do redakcji mailu przekonuje natomiast, że pojawienie się na kongresie CPAC ustępującego ze stanowiska prezydenta Andrzeja Dudy oraz sekretarz ds. Bezpieczeństwa USA Kristi Noem wygenerowało „bezpośredni impuls medialny, generujący globalne zainteresowanie i relacje w mediach międzynarodowych”.
Opisuje też ilu widzów Telewizji Republika oglądało kongres (356 280) oraz, że „wartość promocji marki Centrum Wystawienniczo-Kongresowego w Jasionce – wyłącznie w internecie – wyniosła 800 tys. zł i dotarła do 2,5 miliona odbiorców”.
Nie tylko polityka
Podkreślił, że istotnym elementem zaangażowania województwa w projekt, była organizacja Polish American Startup Business Mixer, „który plasuje Podkarpacie jako województwo zdolne do inicjowania strategicznych rozmów nie tylko o polityce, ale również o innowacjach, gospodarce i technologii”.
PRZECZYTAJ TAKŻE: PSL: Konfederacja kłamie, podszywają się pod nasz projekt ustawy
„Umocnienie swojej rozpoznawalności” miały też uzyskać Podkarpackie Centrum Innowacji oraz Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego, a „obecność amerykańskich gości i międzynarodowa ekspozycja mogą przełożyć się na nowe partnerstwa instytucjonalne oraz rozwój programów współpracy transatlantyckiej”.
Dodał, że „obecność ekspertów z USA, była ważną inspiracją dla początkujących przedsiębiorców i studentów z regionu”.
W trakcie konferencji promowane było także wydarzenie Clusters Meet Regions, które jest organizowane przez Samorząd Województwa Podkarpackiego we współpracy z European Cluster Collaboration Platform (ECCP) na zlecenie Komisji Europejskiej.
– CPAC był doskonałą okazją do spotkań i rozmów z niemal wszystkimi gośćmi wydarzenia – zarówno dla członków zarządu, jak i radnych oraz przedstawicieli kluczowych spółek. Ważnym elementem była możliwość prezentacji i promocji regionu poprzez emisję spotów oraz towarzyszącą im narrację – podkreśla Adrian Biernacki.
Podczas wydarzenia odbyły się również spotkania z przedstawicielami Polonii, a województwo Podkarpackie, w tym Jasionka i Rzeszów, miały zostać zaprezentowane jako miejsce o dużym potencjale wystawienniczym i kongresowym.
– Podczas wystąpienia pani sekretarz Kristi Noem, wydarzenie było transmitowane przez amerykańskie stacje telewizyjne za pośrednictwem m.in. agencji Associated Press oraz Telewizji Fox News, której średnia oglądalność przekracza 2,5 mln widzów – wylicza rzecznik.
Dodał też, że samorząd zobowiązał się do zapewnienia kompleksowego wsparcia, obejmującego udostępnienie obiektu ZEN.com EXPO w Jasionce, organizację pełnej oprawy audiowizualnej – w tym sceny, scenografii, oświetlenia i nagłośnienia – a także zapewnienie tłumaczenia symultanicznego oraz uroczystej kolacji dla zaproszonych gości i delegacji zagranicznych.
Na realizację tych zadań przeznaczono z budżetu województwa 1,2 miliona złotych.
A co Ty myślisz na ten temat? Podziel się swoją opinią w komentarzu pod tekstem albo na naszym Facebooku.