
– Teksty, jeśli są wielkie, rezonują w każdej epoce – mówił dyrektor festiwalu Jan Nowara, otwierając 63. Rzeszowskie Spotkania Teatralne i 4. Festiwal Arcydzieł. W tym roku organizatorzy postawili na klasykę, która inspiruje i daje nadzieję w trudnych czasach.
Spis treści:
W piątek, 17 października 2025 roku, w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie rozpoczęło się wydarzenie, na które od miesięcy wyczekiwali liczni miłośnicy sztuki teatralnej – 63. Rzeszowskie Spotkania Teatralne: 4. Festiwal Arcydzieł.
Od lat jest to jeden z najważniejszych punktów na kulturalnej mapie nie tylko Podkarpacia, lecz
całej teatralnej Polski. Festiwal otworzył jego dyrektor Jan Nowara.
– Teksty, jeśli są wielkie, rezonują w każdej epoce – podkreślił, wyjaśniając ideę tegorocznej edycji.
W czasach, gdy świat wydaje się rozpadać na fragmenty, Festiwal Arcydzieł staje po stronie tekstów i opowieści, które mogą dać nadzieję na jego poskładanie. To nie teatr w rozpadzie, lecz teatr, który pogłębia swój przekaz estetycznie, filozoficznie i egzystencjalnie. W wydaniu klasycznych dzieł sztuka staje się najpełniejszą opowieścią o człowieku.

4. Festiwal Arcydzieł w Rzeszowie. Siedem spektakli konkursowych
Tegoroczny program obejmuje siedem spektakli konkursowych oraz liczne wydarzenia towarzyszące.
Szczególną rolę odgrywa Scena Nowej Dramaturgii, działająca już od siedmiu lat jako unikalne laboratorium teatralnych eksperymentów z forma i językiem teatralnym. W ramach czytań performatywnych zaprezentowane zostaną m.in.:
- „Chciałaś hrabiego to teraz rób na niego” Martyny Wawrzyniak,
- „Atlantis. Fragmenty” Maxa Nowotarskiego,
- oraz „Szachy” Marcina Bałczewskiego.
Festiwalowi towarzyszy również 19. Międzynarodowe Biennale Plakatu Teatralnego – Konkurs Młodych 2025.

Jury i nagroda WANDA 2025
Wszystkie spektakle konkursowe oceniane są przez publiczność oraz jury w składzie: Juliusz Chrząstowski, Tomasz Domagała, Tomasz Miłkowski, Justyna Szafran i Małgorzata Warsicka.
Najlepszy spektakl otrzyma prestiżową statuetkę WANDA 2025.
Po każdym spektaklu odbywają się rozmowy z twórcami, prowadzone przez Jacka Cieślaka, krytyka teatralnego i muzycznego z „Rzeczpospolitej” oraz miesięcznika „Teatr”.
ZOBACZ TAKŻE: 5. Podkarpackie Konfrontacje Teatralne. Jak Tadeusz Kantor obmyślił świat
Titanic. Każdy wiedział czym skończy się ta historia
Pierwszego dnia festiwalu widzowie obejrzeli spektakl „Titanic” w reżyserii Michała Siegoczyńskiego, przygotowany przez Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu.
Była to przede wszystkim świetna zabawa, w której wątki tragicznej katastrofy powiązane zostały ze słynnym filmem Jamesa Camerona z Leonardem DiCaprio. Nawiasem mówiąc sam film kosztował więcej niż zbudowanie tego wielkiego transatlantyckiego statku.
I choć każdy z widzów od początku doskonale wiedział, czym się ta historia zakończy, to wartka akcja zahaczająca o różne rejony kinematografii, w tym o western, do końca trzymała wszystkich w
napięciu.

Dzieci z Bullerbyn – powrót do dzieciństwa
Drugiego dnia festiwalu za sprawą aktorów Teatru im. Wandy Siemaszkowej na dwie godziny widzowie przenieśli się do krainy pełnej radości, dziecięcej wyobraźni i niezapomnianych przygód, gdy świat był
pełen magii.
RELACJA Z PREMIERY: „Dzieci z Bullerbyn”. Magiczna podróż do świata dzieciństwa
Na scenie zaprezentowano „Dzieci z Bullerbyn” w reżyserii Sławomira Narlocha – spektakl familijny inspirowany klasyczną powieścią Astrid Lindgren. Przedstawia perypetie szóstki wspaniałych dzieciaków zamieszkujących na poły magiczny świat – malutką szwedzką wioskę Bullerbyn składającą się zaledwie z trzech domów. Jest to również przypowieść o sensie życia, sile przyjaźni, zachwycie nad światem i radością płynącą z każdego dnia.
Wieczorem odbyło się czytanie performatywne „Chciałaś hrabiego to teraz rób na niego” autorstwa Martyny Wawrzyniak.
Rozmowy i piosenki o miłości
Niedziela przyniosła dwa wydarzenia towarzyszące.
Najpierw na Małej Scenie im. Z. Kozienia Teatr Nowe Formy zaprezentował sztukę Hanocha Levina „Obiecuję, obiecuję ci… czyli bajka tylko dla dorosłych”. Reżyser Rafał Pyka zrealizował go w konwencji zmysłowej bajki, w której Joanna Sokołowska (najnowsza aktorka rzeszowskiego teatru) i James Malcolm prowadzą, okraszone piosenkami, przesycone erotyką rozmowy o miłości, pragnieniach, wzajemnych oczekiwaniach i trudnej sztuce rozstania, a wszystko okraszone śpiewanymi piosenkami.
Natomiast wieczorem w Rzeszowskich Piwnicach odbył się koncert Justyny Szafran pt. „Szafran o miłości”. Jest to przepełniona intymnością i namiętnością muzyczna historia kobiety doświadczonej, która przeżyła niejedno. Artystka prowadziła dialog z publicznością wzruszając i rozśmieszając ją oraz prowokując do refleksji. Wykonała własne interpretacje piosenek z repertuaru Edith Piaf, a także z tekstami Agnieszki Osieckiej poruszając serca publiczności.
63. Rzeszowskie Spotkania Teatralne: 4. Festiwal Arcydzieł w Rzeszowie [ZDJĘCIA]

















