
We wtorek Rada Miasta Rzeszowa przyjęła jeden z najważniejszych dokumentów planistycznych ostatnich lat – Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP).
Dzięki decyzji radnych stolica Podkarpacia będzie mogła wydać nawet 450 milionów złotych na inwestycje poprawiające i usprawniające mobilność.
– Przy czym aż 300 mln zł z tej kwoty może pochodzić z funduszy unijnych – mówi Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa.
Czym jest SUMP?
SUMP pochodzi od angielskiego Sustainable Urban Mobility Plan. Po polsku to Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, tyle że skrót PZMM się nie przyjął, dlatego powszechnie używa się angielskiego.
Jest to strategiczny plan, który ma przez zaspokojenie potrzeb mieszkańców w zakresie mobilności, poprawić jakość ich życia. Celem takiego dokumentu jest stworzenie optymalnych, komfortowych warunków przemieszczania się dla wszystkich uczestników ruchu w sposób bezpieczny i wygodny.
PRZECZYTAJ TEŻ: Konrad Fijołek o zagranicznych delegacjach: To nie biuro wycieczkowe, to dyplomacja samorządowa
SUMP przyjęty przez rzeszowskich radnych to strategia opracowana dla całego Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego, który zamieszkuje około czterystu tysięcy osób. Dokument powstał we współpracy z mieszkańcami i obejmuje cały wachlarz zagadnień związanych z transportem – od autobusów, przez rowery, po pieszych.
– Chodzi o to, aby w ramach jednej, wspólnej dla wszystkich gmin ROF polityki, dążyć do prowadzenia działań na rzecz zrównoważonego transportu. Dokument ten stanowi plan działania dla jednostek samorządu terytorialnego – podkreśla dr inż. Paweł Potyrański, dyrektor Wydziału Pozyskiwania Funduszy Urzędu Miasta Rzeszowa, jeden ze współtwórców SUMP.
Jakie projekty zrealizuje Rzeszów
Wśród inwestycji, które Rzeszów i sąsiednie gminy będą mogły zrealizować dzięki SUMP, znalazły się m.in.:
- budowa węzłów przesiadkowych i parkingów Park&Ride, na granicach miasta i sąsiednich gmin,
- rozbudowa infrastruktury dla transportu publicznego,
- budowa i modernizacja chodników oraz dróg rowerowych,
- zwiększenie bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych,
- reorganizacja i optymalizacja siatki połączeń autobusowych,
- zakup nowego taboru autobusowego,
- stworzenie aplikacji transportowej dla całego ROF,
- budowa zajezdni, pętli autobusowych i miejsc dla rowerów oraz hulajnóg,
- rozbudowa węzła przesiadkowego o charakterze metropolitalnym w Rzeszowie.
– To dokument, który wyznacza kierunki naszych działań. Dzięki niemu możemy sięgać po ogromne środki z Unii Europejskiej na działania związane z poprawą szeroko pojętej mobilności – dodaje Konrad Fijołek.
Plan przyjęty w Rzeszowie wpisuje się w unijne cele związane z ochroną klimatu i zrównoważonym rozwojem. Dla mieszkańców może oznaczać łatwiejsze i bardziej komfortowe poruszanie się po mieście – niezależnie od tego czy wybiorą autobus, rower, elektryczną hulajnogę, czy postanowią pokonać trasę pieszo.
ZOBACZ TAKŻE: Zmiany na parkingu przy dworcu PKP przyjęte. Będzie więcej czasu na „kiss”