
Po latach przerwy pociągi dalekobieżne ponownie zawitają do Mielca, Jasła, Krosna i Sanoka. PKP Intercity uruchamia nowe trasy, które połączą Podkarpacie z Krakowem, Lubelszczyzną i Bieszczadami.
Po latach oczekiwania kolej dalekobieżna znów dotrze do mniejszych i średnich miast. PKP Intercity uruchamia sieć nowych połączeń, które obejmą w sumie 14 miejscowości, w tym kilka w regionie podkarpackim.
Wśród nich znajdą się tak ważne dla południowo-wschodniej Polski punkty jak Jasło, Krosno, Sanok czy Mielec.
CZYTAJ TAKŻE: Pociągi wywożą zboże z rzeszowskiego spichlerza. „To nie jest ukraińskie ziarno”
Będą w mniejszych miejscowościach
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował na konferencji PKP Intercity 18 września, że dzięki inwestycjom w nowy tabor czyli w pociągi hybrydowe i spalinowe, narodowy przewoźnik będzie w stanie uruchamiać połączenia także na liniach niezelektryfikowanych.
– PKP Intercity nie zapomina o mniejszych miejscowościach. Dzięki miliardowym inwestycjom w tabor hybrydowy możemy dziś skomunikować różne części Polski, również te, gdzie dalekobieżna kolej nie docierała od dziesięcioleci – podkreślił minister.
Nowe trasy w całej Polsce
Nowa siatka połączeń obejmuje zarówno miasta wojewódzkie, jak i ośrodki lokalne. Do Czaplinka i Złocieńca pociągi dalekobieżne powrócą po 40 latach, do Łomży, Chorzel i Wielbarka – po 30 latach, a do Człuchowa i Czarnego – po 20 latach. W sumie ok. 440 tys. mieszkańców zyska ponownie możliwość korzystania z dalekobieżnych kursów kolejowych.
Nowe składy obsłużą m.in. takie trasy jak:
Warszawa – Łomża (przez Wyszków, Ostrołękę, Śniadowo),
Białystok – Gdynia (przez Olsztyn, Chorzele, Ostrołękę, Łapy),
Kraków – Gdynia (przez Tarnowskie Góry, Łódź, Płock, Grudziądz),
Warszawa – Białystok (przez Siemiatycze, Hajnówkę, Bielsk Podlaski),
Warszawa – Hrubieszów (przez Radzyń Podlaski, Lubartów, Zamość),
Gdynia – Kostrzyn (przez Chojnice, Gorzów Wielkopolski),
Kraków – Jelenia Góra (przez Nysę, Świdnicę),
Gdynia – Szczecin (przez Człuchów, Szczecinek, Czaplinek, Złocieniec).
Podkarpacki kierunek – Jasło, Krosno, Sanok i Mielec
Szczególnie istotne dla Podkarpacia będą dwa nowe połączenia:
Kraków – Hrubieszów przez Mielec, Stalową Wolę, Biłgoraj i Zamość – trasa, która połączy Podkarpacie z Małopolską i Lubelszczyzną.
Kraków – Zagórz przez Gorlice, Jasło, Krosno i Sanok – linia umożliwiająca dojazd koleją w samo serce Bieszczad.
Dzięki nim mieszkańcy zachodniej i południowej części województwa zyskają codzienne połączenia z dużymi ośrodkami, a turyści z Krakowa czy centralnej Polski będą mogli łatwiej dotrzeć w Bieszczady i Beskid Niski.
Komfort i nowoczesność
Nowe hybrydowe zespoły trakcyjne będą liczyć 177 miejsc siedzących, wyposażone zostaną w klimatyzację, gniazdka elektryczne przy siedzeniach, miejsca na rowery, automaty vendingowe oraz specjalne strefy dla osób z niepełnosprawnościami i rodzin z dziećmi. Bezpieczeństwo podróży zapewni Europejski System Sterowania Pociągiem ETCS.
PKP Intercity szacuje, że dzięki rozbudowie siatki połączeń dostęp do pociągów dalekobieżnych zwiększy się dla 3,5 mln mieszkańców Polski, w tym dla tysięcy osób z Podkarpacia.