
Parking przy dworcu PKP w Rzeszowie ma być darmowy przez pierwsze pół godziny. Później każda ma kosztować 5 zł. Takich m.in. zmian chcą radni.
Spis treści:
Ujednolicenie opłat za parkowanie, wydłużenie czasu bezpłatnego parkowania oraz bezpłatne korzystanie z podziemnego parkingu dla osób niepełnosprawnych chcą wprowadzić na wtorkowej sesji radni Rzeszowa.
Regulaminem parkingu przy Rzeszowskim Centrum Komunikacyjnym na Placu Dworcowym radni zajmowali się już kilkukrotnie. Wysokość opłat próbowali zmienić już w 2023 roku, ale pojawiły się wtedy wątpliwości dotyczące tego, jak długo i czy w ogóle przez pierwsze 30 minut będzie można korzystać z niego bezpłatnie.
Parking przy dworcu PKP. Pierwszy kwadrans za darmo
Ostatecznie zmian dokonano w styczniu 2024 roku. Radni uchwalili, że pierwsze 15 minut parkowania jest darmowe. Następnie, za parkowanie:
- od 16 do 30 minut opłata wynosi 2 złote,
- od 31 minuty do 60 minut – 4 złote,
- druga godzina postoju – 7 złotych,
- trzecia godzina – 8 złotych,
- od czwartej do szóstej godziny opłata wynosi 18 zł,
- od siódmej do dwunastej – 36 zł,
- od trzynastej do dwudziestej czwartej – 60 zł.
CZYTAJ TAKŻE: Parking przychodni przy Warzywnej w remoncie. Po jego zakończeniu będzie płatny
Natomiast za każdą kolejną rozpoczętą dobę trzeba zapłacić 95 zł. Po przekroczeniu 14 doby parkowania zarządca parkingu czyli Zarząd Transportu Miejskiego powiadomi straż miejską.
Osoby z niepełnosprawnościami nie będą płacić
Obecnie rzeszowscy radni ponownie zajęli się ustaleniem wysokości opłat za parkowanie przy dworcu PKP. Przegłosują je na jutrzejszej sesji. Chcą między innymi, aby osoby z niepełnosprawnościami z parkingu mogły korzystać bezpłatnie.
„Bezpieczeństwo, komfort oraz łatwiejszy dostęp do parkingów stanowią istotny element polityki równości szans, a także odpowiedzi na potrzeby osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Wprowadzenie tej zmiany umożliwi osobom z niepełnosprawnością bezpłatne parkowanie, co ma na celu minimalizowanie barier w korzystaniu z publicznych przestrzeni i umożliwienie im swobodnego poruszania się” – argumentują radni w uzasadnieniu uchwały.

Więcej za pierwszą godzinę i miesięczny abonament
Teraz radni chcą, aby za każdą rozpoczętą godzinę w pierwszej dobie postoju powyżej bezpłatnego czasu parkowania, cena wynosiła 5 złotych, a za każdą rozpoczętą kolejną dobę – 45 złotych. Do pół godziny będzie można parkować jednak bezpłatnie.
Radni chcą też wprowadzić miesięczny abonament za parkowanie w wysokości 600 złotych.
Płatności można dokonać gotówką lub kartami płatniczymi. Po przekroczeniu czternastej doby postoju zarządca parkingu będzie mógł powiadomić Straż Miejską aby odholowała samochód. Chyba, że stoi on w ramach uiszczonej opłaty abonamentowej.
POLECAMY: Nad Wisłokiem miały być estakady. Jest śmietnisko i plan na wieżowce
Jak argumentują radni: „wprowadzenie opcji abonamentu parkingowego oraz zwiększenie darmowego czasu postoju z 15 minut na 30 minut przyczyni się do poprawy funkcjonalności, dostępności i atrakcyjności parkingu zarówno dla mieszkańców, jak i podróżnych. Poprawi komfort, zwiększając użyteczność przestrzeni i może pozytywnie wpłynąć na wizerunek całego obszaru dworcowego jako miejsca nowoczesnego, dostępnego i przyjaznego”.
Co na to mieszkańcy?
Podziemny parking przy dworcu PKP czynny jest cała dobę, przez siedem dni w tygodniu. Znajduje się tam 100 miejsc postojowych, 15 wyznaczono dla taksówek, 30 miejsc ma status postoju Kiss&Ride („Całuj i Jedź”), 7 miejsc przeznaczono dla osób niepełnosprawnych.
– Ale rzadko kto z niego korzysta, ze względu na skomplikowany system płatności. Powinni tam wprowadzić automatyczne sczytywanie rejestracji, tak jak działają inne nowoczesne parkingi – mówi mieszkaniec Rzeszowa pan Albert.
Jak dodaje, problemem jest też brak tzw. parkingów Kiss&Ride przed budynkiem dworca. Są, ale na parkingu podziemnym. Iaby z niego skorzystać, to wciąż trzeba wjechać, zaparkować, wpisać rejestracje, pobrać bilecik i dopiero pożegnać osobę, którą się przywiozło.
– Dlatego nikt nie wjeżdża na ten parking, bo zajmuje to za dużo czasu i ludzie wolą narazić się na mandat wysadzając bliskich idących na pociąg na przykład na przystanku – dodaje nasz czytelnik.
Radny Maciejczyk ma pomysł na „szybkie parkowanie”
Z propozycją utworzenia dwóch miejsc tymczasowego zatrzymywania się typu Kiss & Ride przy górnej płycie dworca PKP wyszedł radny miasta Rzeszowa Mateusz Maciejczyk. W tej sprawie zgłosił już interpelację do prezydenta Rzeszowa.
– Niestety odpowiedzialny za inwestycje prezydent Wrona mówi, że na płycie górnej nie ma możliwości wykonania takich miejsc, ale według mnie dwa by się znalazły. Takich miejsc nie można też zrobić przy wyjeździe z parkingu, bo blokowałyby przejazd – wyjaśnia radny Maciejczyk.
ZOBACZ TEŻ: Już nie kwiaciarnia, ale kawiarnia. „Róża” zyska drugie życie
Ale ma za to inny pomysł, który będzie chciał przeforsować w Radzie Miasta. Maciejczyk chce, aby po drugiej stronie ul. Grottgera przy hotelu Polonia przywrócić to, co kiedyś dobrze funkcjonowało.
– Wystarczy przenieść tę na siłę wymalowaną ścieżkę rowerową na chodnik i w odpowiedniej odległości od ronda zrobić miejsca Kiss & Ride i dla taksówek. Ale nie miejsca parkingowe, tylko tymczasowego postoju – zaznacza radny Maciejczyk.

A końca remontu dworca nie widać
Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne przy Dworcu Głównym PKP w Rzeszowie oddano do użytku na początku 2024 roku. Zakres prac objął przebudowę pieszych oraz drogowych ciągów komunikacyjnych (w tym budowę ronda), przystanków oraz wiat autobusowych, oraz elementów związanych z budową Inteligentnego Systemu Monitoringu Wizyjnego i Systemu Parkingowego.
Budowa podziemnego parkingu kosztowała 66 mln zł, a inwestycję współfinansowała Unia Europejska.
Budowa RCK była połączona z przebudową i modernizacją Dworca Głównego PKP. Niestety na razie nie wiadomo kiedy ta druga, równie ważna dla mieszkańców inwestycja zostanie oddana do użytku.
Dołącz do nas. Jesteśmy na Facebooku i na Instagramie.