piątek, 24 października 2025
Wisniowy sad - Festiwal Arcydzieł
04. Festiwal Arcydzieł w Rzeszowie. „Wiśniowy sad” w reżyserii Pawła Łysaka. | Fot. Wit Hadło

Za nami kolejne trzy dni 63. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych: 04. Festiwalu Arcydzieł. Publiczność zobaczyła m.in. futurystyczną wersję „Wiśniowego sadu”, muzyczny spektakl Agnieszki Osieckiej i klasykę Gombrowicza w nowym wydaniu.


„Wiśniowy sad” w postapokaliptycznej przyszłości

W poniedziałek, 20 października, podczas czwartego dnia festiwalu, który odbywa się w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej, widzowie mieli okazję zapoznać się z kolejną adaptacją sztuki Antona Czechowa „Wiśniowy sad”. Wyreżyserował ją Paweł Łysak, a wykonali aktorzy Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hubnera w Warszawie.

Tym razem akcja, która w oryginale rozgrywała się u schyłku XIX wieku w carskiej Rosji, została przeniesiona w bliżej nieokreśloną postapokaliptyczną przyszłość. A problemy dotyczące arystokracji rosyjskiej, która dramatycznie ubożała podczas rozwoju kapitalizmu, zostały przeniesione na całą ludzkość.

Ten festiwalowy dzień zakończyło czytanie performatywne: “Atlantis. Fragmenty” Maxa Nowotarskiego.

"Niech no tylko zakwitną jabłonie" w reżyserii Wojciecha Kościelniaka
„Niech no tylko zakwitną jabłonie” w reżyserii Wojciecha Kościelniaka. | Fot. Wit Hadło

Musical Agnieszki Osieckiej i muzyczna podróż do przeszłości

Piątego dnia festiwalu, we wtorek 21 października, przez prawie godziny widzowie uczestniczyli w muzycznej podróży do przeszłości. Teatr Nowy im. Witkacego w Słupsku przedstawił musical Agnieszki Osieckiej „Niech no tylko zakwitną jabłonie” w reżyserii Wojciecha Kościelniaka.

Historia przed- i powojennej Polski została opowiedziana przez muzykę, ruch sceniczny i żywe obrazy dodatkowo okraszone reklamami, fragmentami artykułów gazetowych i najprzeróżniejszych ogłoszeń, fiszek, opinii i życzeń. A wszystko to pełne humoru i podane w stylach od Kurta Weilla po Amy Winehouse.

CZĘŚĆ PIERWSZA: Rzeszów w świecie teatru. Trwają 63. Rzeszowskie Spotkania Teatralne i 4. Festiwal Arcydzieł

„Ferdydurke” na Festiwalu Arcydzieł. Uniwersalny traktat w wirtuozerskiej obsadzie

Kolejnego dnia festiwalu Och-Teatr z Warszawy zaprezentował swoją wersję scenicznej adaptacji słynnej powieści Witolda Gombrowicza „Ferdydurke”.

Reżyser Mariusz Malec stworzył uniwersalny traktat w wirtuozerskiej obsadzie o dojrzewaniu, poszukiwaniu własnej tożsamości i próbach ucieczki od schematów, w które otoczenie pragnie nas wtłoczyć. A poza tym jest to satyra na edukację oraz normy i poczucie wyższości pewnych grup społecznych.

Przypomnijmy, że wszystkie spektakle konkursowe są oceniane przez jury w składzie: Juliusz Chrząstowski, Tomasz Domagała, Tomasz Miłkowski, Justyna Szafran i Małgorzata Warsicka. Najlepszy spektakl otrzyma statuetkę – WANDĘ 2025. Swoją, bardzo prestiżową nagrodę przyzna również publiczność festiwalowa, która głosuje bezpośrednio po spektaklach.

W Rzeszowie trwa 04. Festiwal Arcydzieł. Galeria zdjęć ze spektakli

Festiwal Arcydzieł 2025
Czwarty dzień festiwalu rozpoczął się adaptacją sztuki Antona Czechowa „Wiśniowy sad”. | Fot. Wit Hadło
"Wiśniowy sad" na Festiwalu Arcydzieł
Akcja została przeniesiona w bliżej nieokreśloną postapokaliptyczną przyszłość. | Fot. Wit Hadło
"Wiśniowy sad" - Festiwal Arcydzieł 2025
„Wiśniowy sad” na 04. Festiwalu Arcydzieł w Rzeszowie. | Fot. Wit Hadło
Festiwal Arcydzieł 2025
Zachwyceni widzowie długo oklaskują każdy spektakl. | Fot. Wit Hadło
"Niech no tylko zakwitną jabłonie"
Musical Agnieszki Osieckiej „Niech no tylko zakwitną jabłonie” był muzyczną podróżą do przeszłości. | Fot. Wit Hadło
"Niech no tylko zakwitną jabłonie" - Festiwal Arcydzieł
Zaprezentowali go w Rzeszowie aktorzy Teatru Nowego im. Witkacego w Słupsku. | Fot. Wit Hadło
"Niech no tylko zakwitną jabłonie" - Festiwal Arcydzieł
Historia przed- i powojennej Polski została opowiedziana przez muzykę, ruch sceniczny i żywe obrazy. | Fot. Wit Hadło
Aneta Adamska-Szukała
Publiczność festiwalowa głosuje bezpośrednio po spektaklach. Na zdjęciu swój głos oddaje Aneta Adamska-Szukała, dyrektor Teatru Przedmieście. | Fot. Wit Hadło
Ferdydurke - Festiwal Arcydzieł
Szóstego dnia na scenie Teatru im. Wandy Siemaszkowej zagościł „Ferdydurke”. | Fot. Wit Hadło
Ferdydurke na Festiwalu Arcydzieł 2025
Swoja adaptację powieści Witolda Gombrowicza zaprezentował w Rzeszowie Och-Teatr z Warszawy. | Fot. Wit Hadło
Festiwal Arcydzieł Rzeszów 2025
Reżyser Mariusz Malec stworzył uniwersalny traktat w wirtuozerskiej obsadzie. | Fot. Wit Hadło
Ferdydurke w Siemaszkowej
Obejrzeliśmy historię o dojrzewaniu, poszukiwaniu własnej tożsamości i próbach ucieczki od schematów, w które otoczenie pragnie nas wtłoczyć. | Fot. Wit Hadło
Ferdydurke
„Ferdydurke” na 04. Festiwalu Arcydzieł w Rzeszowie. | Fot. Wit Hadło
Udostępnij.

Od urodzenia mieszka w Rzeszowie. Lubi podróże, jazz i muzykę poważną graną na żywo, a także teatr. Nie rozstaje się z aparatem.

Zostaw Komentarz