
Za nami kolejne trzy dni 63. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych: 04. Festiwalu Arcydzieł. Publiczność zobaczyła m.in. futurystyczną wersję „Wiśniowego sadu”, muzyczny spektakl Agnieszki Osieckiej i klasykę Gombrowicza w nowym wydaniu.
Spis treści:
„Wiśniowy sad” w postapokaliptycznej przyszłości
W poniedziałek, 20 października, podczas czwartego dnia festiwalu, który odbywa się w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej, widzowie mieli okazję zapoznać się z kolejną adaptacją sztuki Antona Czechowa „Wiśniowy sad”. Wyreżyserował ją Paweł Łysak, a wykonali aktorzy Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hubnera w Warszawie.
Tym razem akcja, która w oryginale rozgrywała się u schyłku XIX wieku w carskiej Rosji, została przeniesiona w bliżej nieokreśloną postapokaliptyczną przyszłość. A problemy dotyczące arystokracji rosyjskiej, która dramatycznie ubożała podczas rozwoju kapitalizmu, zostały przeniesione na całą ludzkość.
Ten festiwalowy dzień zakończyło czytanie performatywne: “Atlantis. Fragmenty” Maxa Nowotarskiego.

Musical Agnieszki Osieckiej i muzyczna podróż do przeszłości
Piątego dnia festiwalu, we wtorek 21 października, przez prawie godziny widzowie uczestniczyli w muzycznej podróży do przeszłości. Teatr Nowy im. Witkacego w Słupsku przedstawił musical Agnieszki Osieckiej „Niech no tylko zakwitną jabłonie” w reżyserii Wojciecha Kościelniaka.
Historia przed- i powojennej Polski została opowiedziana przez muzykę, ruch sceniczny i żywe obrazy dodatkowo okraszone reklamami, fragmentami artykułów gazetowych i najprzeróżniejszych ogłoszeń, fiszek, opinii i życzeń. A wszystko to pełne humoru i podane w stylach od Kurta Weilla po Amy Winehouse.
CZĘŚĆ PIERWSZA: Rzeszów w świecie teatru. Trwają 63. Rzeszowskie Spotkania Teatralne i 4. Festiwal Arcydzieł
„Ferdydurke” na Festiwalu Arcydzieł. Uniwersalny traktat w wirtuozerskiej obsadzie
Kolejnego dnia festiwalu Och-Teatr z Warszawy zaprezentował swoją wersję scenicznej adaptacji słynnej powieści Witolda Gombrowicza „Ferdydurke”.
Reżyser Mariusz Malec stworzył uniwersalny traktat w wirtuozerskiej obsadzie o dojrzewaniu, poszukiwaniu własnej tożsamości i próbach ucieczki od schematów, w które otoczenie pragnie nas wtłoczyć. A poza tym jest to satyra na edukację oraz normy i poczucie wyższości pewnych grup społecznych.
Przypomnijmy, że wszystkie spektakle konkursowe są oceniane przez jury w składzie: Juliusz Chrząstowski, Tomasz Domagała, Tomasz Miłkowski, Justyna Szafran i Małgorzata Warsicka. Najlepszy spektakl otrzyma statuetkę – WANDĘ 2025. Swoją, bardzo prestiżową nagrodę przyzna również publiczność festiwalowa, która głosuje bezpośrednio po spektaklach.
W Rzeszowie trwa 04. Festiwal Arcydzieł. Galeria zdjęć ze spektakli












