Zamknij Menu
toRzeszow.pltoRzeszow.pl
  • Aktualności
  • Kultura
  • Turystyka
  • Biznes
  • Polityka
  • Porady
  • Kalendarz imprez
Polecamy

W jakie kompetencje pracowników inwestować w 2025 roku?

2025-04-14

Dom pełen pułapek. Jak chronić nasze zwierzęta?

2025-04-20

Cekiny, bluzy z kapturem i skarpetki frotte. Dress code w pracy w latach 20. XXI wieku

2025-06-01
Facebook Instagram YouTube
toRzeszow.pltoRzeszow.pl
sobota, 7 czerwca 2025
Facebook Instagram YouTube
  • Aktualności
  • Kultura
  • Turystyka
  • Biznes
  • Polityka
  • Porady
  • Kalendarz imprez
toRzeszow.pltoRzeszow.pl
Strona Główna»Aktualności»Rzeszów stawia na transport zeroemisyjny. Mamy 70 mln zł na autobusy wodorowe
Aktualności

Rzeszów stawia na transport zeroemisyjny. Mamy 70 mln zł na autobusy wodorowe

Nowe pojazdy zastąpią najstarsze, najbardziej wyeksploatowane autobusy spalinowe, co dodatkowo wpłynie na poprawę komfortu podróży dla
To RzeszówTo Rzeszów2024-10-18
Facebook Twitter WhatsApp Email
Paulina Henning-Kloska i  Konrad Fijolek w rzeszowskim ratuszu
Rzeszów przymierza się do zakupu autobusów wodorowych. Miasto dostanie na ten cel 70 mln zł z KPO. | Fot. Grzegorz Bukała/Urząd Miasta Rzeszowa

Rzeszów konsekwentnie inwestuje w nowoczesny i ekologiczny transport miejski. Na ulicach miasta pojawi się dwadzieścia nowych, zeroemisyjnych autobusów napędzanych wodorem. Władze miasta otrzymały właśnie blisko 70 mln zł dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy na ten cel.

To kolejna w ostatnich dniach „wodorowa” informacja związana z rzeszowską komunikacja miejską. W ubiegłym tygodniu pisaliśmy o tym, że grupa energetyczna Polenergia wygrała przetarg na dostawę wodoru dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Rzeszowie. Zielone paliwo produkowane będzie w zakładzie w Nowej Sarzynie.

W piątek, 18 października, Rzeszów odwiedziła ministra klimatu i środowiska, Paulina Hennig-Kloska. Głównym celem wizyty było podpisanie umowy na dofinansowanie zakupu wodorowych autobusów dla rzeszowskiego MPK.

Jeszcze czystszy transport w Rzeszowie

Autobusy wodorowe są częścią strategii transformacji energetycznej, która ma uczynić Rzeszów liderem w dziedzinie ekologicznego transportu. Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa, podczas konferencji podkreślił znaczenie tej inwestycji.

– Rzeszów ma już jedną z największych flot niskoemisyjnych autobusów w Polsce. Mam na myśli autobusy gazowe oraz coraz większą reprezentację autobusów elektrycznych. Teraz, dzięki wsparciu z KPO, możemy sięgnąć po zupełnie zeroemisyjne autobusy wodorowe, co pozwoli nam jeszcze bardziej ograniczyć emisję zanieczyszczeń – mówił prezydent Fijołek.

Paulina Hennig-Kloska, zwróciła uwagę na wiodącą rolę Rzeszowa w transformacji energetycznej.

– Rzeszów jest jednym z pięciu miast w Polsce zaangażowanych w misję neutralności klimatycznej, co jest dowodem na to, że miasto nieustannie dąży do poprawy jakości życia swoich mieszkańców – powiedziała minister.

871 ton dwutlenku węgla mniej

Zakup 20 nowoczesnych pojazdów wodorowych ma przynieść konkretne korzyści dla mieszkańców. Z szacunków wynika, że autobusy wodorowe obniżą emisję dwutlenku węgla o ponad 871 ton rocznie, co znacząco poprawi jakość powietrza w mieście. Czyste powietrze, pozbawione pyłów i szkodliwych cząstek azotu, to lepsze zdrowie dla mieszkańców i krok w stronę ekologicznej przyszłości Rzeszowa.

  • POLECAMY: Rzeszów dostanie 540 tys. euro na rewitalizację parku na Słocinie

Autobusy wodorowe, które jeździć będą po Rzeszowie, będą miały długość do 12,5 metra i pomieszczą co najmniej 55 pasażerów. Miasto wkrótce planuje ogłosić przetarg na dostawę tych pojazdów. W sumie kosztować będą prawie 98 mln zł, z czego niemal 70 mln zł pokryje dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy.

– Pieniądze pochodzą z KPO, więc czas ich wydawania jest ograniczony. Dlatego będziemy się spieszyć, by pierwsze autobusy wodorowe pojawiły się w Rzeszowie w przyszłym roku – powiedział Konrad Fijołek.

Rzeszów liderem transportu zeroemisyjnego

Rzeszowskie MPK posiada obecnie 230 autobusów, z czego 100 to pojazdy na gaz, a 18 to autobusy elektryczne. Wprowadzenie autobusów wodorowych to kolejny krok w rozwoju ekologicznego transportu w mieście. Dzięki temu Rzeszów ma szansę stać się jednym z liderów w Polsce, jeśli chodzi o rozwój zeroemisyjnej komunikacji miejskiej.

Elektryczny, ale z zasilaniem wodorowym

Autobus wodorowy, tak naprawdę też jest autobusem elektrycznym. Różni je jednak system zasilania.

Autobus elektryczny jest napędzany silnikiem zasilanym przez baterię ładowaną z zewnętrznego źródła energii, najczęściej z sieci elektrycznej. W zależności od pojemności baterii i mocy, zasięg takiego pojazdu wynosi zazwyczaj od kilkudziesięciu do kilkuset kilometrów. A ładowanie baterii może trwać od kilkudziesięciu minut do kilku godzin, w zależności od infrastruktury.

Autobus wodorowy natomiast wykorzystuje ogniwo paliwowe, w którym wodór łączy się z tlenem, tworząc prąd zasilający silnik elektryczny. Nie wymaga długotrwałego ładowania – tankowanie wodoru trwa zaledwie kilka minut, podobnie jak w przypadku tradycyjnych paliw. Wodorowy system napędowy ma również dłuższy zasięg niż przeciętny autobus elektryczny, co sprawia, że jest on bardziej efektywny na dłuższych trasach i w intensywnej eksploatacji miejskiej.

Nowe autobusy wodorowe zastąpią najstarsze, najbardziej wyeksploatowane pojazdy spalinowe, co dodatkowo wpłynie na poprawę komfortu podróży dla pasażerów rzeszowskiego MPK.

ekologia inwestycje w rzeszowie konrad fijołek mpk rzeszów transport miejski
Udostępnij. Facebook Twitter Email WhatsApp
To Rzeszów

Nowy rzeszowski portal miejski. Jesteś na dobrym torze!

Podobne wpisy

Nowe utrudnienia na Armii Krajowej. Dla kierowców, pieszych i rowerzystów

2025-06-06

Drony, innowacje i bezpieczeństwo. Rzeszów inicjuje strategiczną współpracę z Ukrainą

2025-06-05

Są plany na nowe parkingi w Rzeszowie. Powstaną, ale nie tak szybko

2025-06-05

Jeden komentarz

  1. ja na 2025-04-29 23:51

    Uśmiechnięte buźki urzędasów, a autobusy będę albo chińskie, albo niemieckie…. wiadomo Solaris też nie jest już polski, ale przynajmniej produkcja jest w naszym kraju. Czy chociaż z uwagi na to, że to jest wydawanie pieniędzy podatnika, to przynajmniej w tych przypadkach nie można kupować pojazdów od 'krajowych’ dostawców. Jakoś inne państwa potrafią zadbać o własny interes, a tylko u nas macha się flagą narodową na debatach, a potem ładuje się pieniądze do obcych kieszeni. Przecież KPO to KRAJOWY Plan Odbudowy, a nie ZAGRANICZNY Plan Odbudowy. To niekompetencja, czy urzędnicy mają coś tego na boku?

    Odpowiedź
Zostaw Komentarz Anuluj odpowiedź

Bądźmy w kontakcie
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube
Reklama
REKLAMA
Najnowsze

Tragiczny wypadek w Boguchwale. Nie żyje 56-letni motocyklista

2025-06-07

Z Rzeszowa na Słowację i nad San. POLREGIO zapowiada więcej letnich połączeń

2025-06-07

ZUS wypłaca 800+ na nowy okres. Warto się pospieszyć ze złożeniem wniosku

2025-06-07

1,2 mln zł na CPAC. Marszałek tłumaczy: Każdy mógł się tam zaprezentować

2025-06-06

Triathlon w Rzeszowie. Kilka ulic zostanie całkowicie zamkniętych

2025-06-06
Wydarzenia
kwi 25
Wystawa "Skarbony pamięci" to zbiory Muzeum Etnograficznego w Rzeszowie z ostatnich dziesięciu lat.
Skarbony pamięci, czyli refleksje z etnografii
maj 24
#RZEKA historii, czyli spacer z przewodnikiem po Rzeszowie.
#RZEka historii. Wycieczka z przewodnikiem
maj 29
Tutti Devoti, Tutti Diversi - to wystawa, która przeniesie nas do Włoch
Tutti Devoti, Tutti Diversi. Wystawa fotografii Dariusza Szubińskiego
cze 6
XIII Rzeszowskie Kulturalia Studenckie 2025
XIII Rzeszowskie KultURalia Studenckie. Zagrają Zalewski, Otsochodzi, Brathanki
cze 7
Moc Odkrywców już po raz 16. odbędzie się w Rzeszowie.
XVI Moc Odkrywców – Rzeszowski Piknik Nauki i Techniki
Kalendarz Imprez
Nie przegap

Cekiny, bluzy z kapturem i skarpetki frotte. Dress code w pracy w latach 20. XXI wieku

Biznes i inwestycje 2025-06-01

Cekiny w biurze, trampki na spotkaniu zarządu i dresy w open space? W postpandemicznej rzeczywistości granice między „luźno” a „nieodpowiednio” coraz bardziej się zacierają. Jak dziś rozumieć pojęcie dress code’u? I czy w ogóle jeszcze istnieje?

Ptaki wpadają w szklane pułapki. W Rzeszowie przy drogach giną tysiącami

2025-05-30

Nie tylko aquapark. Rzeszów chce mieć park przyszłości na miarę XXI wieku

2025-05-28

Rusza sezon basenowy. Na parkingu obok ROSiR już nie ma miejsc, znów będzie dramat

2025-05-26

Placido Domingo na 64. Muzycznym Festiwalu w Łańcucie

2025-05-24

Prokuratura bada doniesienie na Konrada Fijołka. Prezydent: To kolejna próba ataku Razem dla Rzeszowa

2025-05-22
Facebook Instagram YouTube
  • Redakcja toRzeszow.pl
  • Reklama
  • Regulamin portalu
  • Polityka prywatności
© 2025 ToRzeszow.pl - informacje, które mają znaczenie

Wpisz powyżej i naciśnij Enter, aby wyszukać. Naciśnij Esc, aby anulować.

Szanujemy Twoją prywatność!

Korzystamy z plików cookies, aby zapewnić prawidłowe działanie strony, analizować ruch oraz dostosowywać treści do Twoich preferencji. Możesz zaakceptować wszystkie pliki cookies lub dostosować swoje ustawienia.

Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}