
Trzy kobiety i trzy odmienne światy artystyczne spotkały się we wrześniowej odsłonie BWA w Rzeszowie. Paulina Dębosz, Marta Ożóg i Daria Jarosz zapraszają do zanurzenia się w „Krainie”, „Procesie zapominania” i „Urokach”.
Od czwartku, 4 września, w Biurze Wystaw Artystycznych w Rzeszowie można oglądać nowe wystawy artystek związanych z Rzeszowem i Podkarpaciem.
W Sali Górnej BWA zaprezentowano wystawę „Kraina” Pauliny Dębosz, w Sali Dolnej wystawę „Przejścia – Proces zapominania” ukazuje Marta Ożóg, a w Galerii Na Ściance prace z serii „Uroki” przedstawiła Daria Jarosz.
CZYTAJ TAKŻE: Fundacja Rzeszowska apeluje do ministerstwa: Pomnik musi pozostać symbolem miasta
„Kraina ukazuje się… każdemu inaczej”
Urodzona w 1987 roku w Tuchowie, w województwie małopolskie Paulina Dębosz, od około 15 lat mieszka na Podkarpaciu. Zajmuje się malarstwem, grafiką, instalacją artystyczną i konserwacją. Jest technikiem konserwacji mebli i wyrobów snycerskich (Zespół Szkół Plastycznych w Tarnowie, Studium), Magistrem Sztuki – absolwentką Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, na kierunku Sztuki Wizualne, specjalność Malarstwo.
Obecnie pracuje jako asystent w Katedrze Projektowania Graficznego w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Jej prace brały udział w około 100 wystawach, w tym kilku indywidualnych.
„Kraina lubi się popisywać, jeśli zauważy, że ktoś patrzy z zaciekawieniem, zainteresowaniem, jeśli się zachwyci jakimś jej kawałkiem, powolutku podsuwa kolejne elementy, pomaga zauważyć to grą świateł, kadruje promieniem słońca, czasem bardzo mocnym, wyraźnym, ostrym, a czasem większym kadrem, bardzo ciepłym i miękkim, tak abyś skupił się na szerszym jej fragmencie. Czasem przesadza, za bardzo to światło podkręca, wygląda tak jakby użyła Photoshopa. Uwielbia budować atmosferę (wtedy, kiedy widzi, że warto) reguluje dźwięk, podgłaśnia strumyk, klaruje szum drzew, uruchamia głos różnorakich żyjątek, dołącza również zapachy, podgniłej ściółki leśnej, mchów, ziół, żywicy, suchej trawy, rozkładającego się ciała, miesza żywe z umarłym” – napisała o wystawie autorka.

Trawienie skutków pamięci
Marta Ożóg jest absolwentką Ogólnokształcącej Szkoły Sztuk Pięknych oraz Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, kierunek malarstwo w pracowni Antoniego Nikla, Marka Olszyńskiego oraz Marka Pokrywki.
Ukończyła też wydział scenografii krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jest uczestniczką wielu wystaw w kraju i zagranicą oraz wielu plenerów twórczych. W latach 2011-2013 była prezesem Koła Artystycznego Razem działającego przy Wydziale Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Wielokrotnie brała udział w projektach w ramach Festiwalu Przestrzeni Miejskiej oraz Europejskim Stadionie Kultury w Rzeszowie, gdzie była również koordynatorem pracy twórczej. Stypendystka Twórcza Prezydenta Miasta Rzeszowa roku 2025. Prywatnie zajmuje się malarstwem, instalacją artystyczną, kostiumem i scenografią. Pracuje w Teatrze Maska jako kierownik pracowni plastycznej.
„Od dłuższego czasu podejmuję analizę trawienia pewnych skutków pamięci i pozostałości po niej. Staram się posprzątać, pozamiatać wkoło siebie i wiem, jak potrafi być to trudne. Te trudy stają się bohaterami moich prac. W dużym stopniu nie pozwalają mi zapomnieć o przeszłości. To odczucie i lęk z nim związany każą mi tworzyć i odpowiadać ciągle w swej twórczości na powyższe pytania. Wiem, że ciało jest nierozdzielne z psychiką i wszystko, co przeżywamy, w nas zostaje. Józef Szajna w sposób mi bliski posługiwał się środkami wyrazu związanymi z przestrzenią i formą. Nierozerwalna i znamienna w Jego twórczości była historia i doświadczenia jakie przeżył. Jego osobisty sposób radzenia sobie z traumą” – opisuje swoją wystawę artystka.

Prace prezentowane w Biurze Wystaw Artystycznych w Rzeszowie są pierwszą odsłoną mojego projektu „Przejścia – Proces zapominania”. Są moją opowieścią o emocjach. Traktuję je bardzo osobiście, co pozwala mi odzierać je z estetyzacji. W kolejnej odsłonie projektu pokazanej na festiwalu „Źródła Pamięci. Szajna-Grotowski-Kantor” podejmę próbę szerszego dialogu z Szajną dodając do ekspozycji Video Art oraz rzeźbę” – przedstawiła swoją wystawę Marta Ożóg.
Podróż do świata wspomnień
Daria Jarosz urodziła się w 2003 roku. Jest studentką grafiki na Uniwersytecie Rzeszowskim. Eksperymentuje z wieloma technikami i mediami. Jej twórczość wyróżnia się świeżym spojrzeniem na ludzkie ciało i grę światła. Swoje prace prezentowała na wielu wystawach w kraju i zagranicą.
Wystawa „Uroki”, która powstała na pieluchach tetrowych to intymna podróż do świata wspomnień i ulotnych emocji związanych z dzieciństwem.
Wystawy potrwają do 5 października.












