Ładowanie Kalendarz Imprez

Off Rzeszów 2025. Festiwal teatrów niezależnych

21 czerwca @ 18:00 - 26 czerwca @ 21:00

30 zł – 40 zł
Off Rzeszów 2025
Off Rzeszów 2025

Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie zaprasza na kolejną edycję Festiwalu Off Rzeszów. Pierwszy spektakl w sobotę, 21 czerwca.

 

O festiwalu OFF Rzeszów opowiada jego kuratorka Katarzyna Knychalska: – Kolejny już rok zapraszamy do Rzeszowa najciekawsze zjawiska teatru niezależnego z całej Polski. Off-Rzeszów stał się istotnym punktem na mapie polskiego offu, o czym świadczy ogromne zainteresowanie naborem na Festiwal. Ze 115 zgłoszeń wybraliśmy w tym roku rekordowo dużo propozycji – sześć spektakli, koncert, a na deser także dwa lokalne wydarzenia towarzyszące.

Naszą misją jest stwarzanie sceny przyjaznej dla twórców i twórczyń niezależnych, ale także – a raczej przede wszystkim – pokazywanie rzeszowskim widzom najlepszego teatru. Dlatego każdy, kto zawita na Off-Reszów znajdzie coś dla siebie z bogatej oferty spektakli różnorodnych formalnie, odważnych i energetycznych. Jak co roku także i tym razem żonglujemy formami – zobaczymy spektakl teatru lalkowego dla dorosłych, spektakl taneczny i muzyczny. Na scenie królować będą duety, ale nie zabraknie także dużych obsad. Do Rzeszowa przyjadą grupy z Krakowa, Łodzi, Wrocławia a nawet z beskidzkiej wioski.

Gdyby szukać wspólnego mianownika dla programu tegorocznego Off-Rzeszowa, to byłaby to najpewniej ciekawość, z jaką artystki i artyści przyglądają się drugiemu człowiekowi, sąsiadowi, współobywatelowi, Polakowi. A obserwacje te, mimo że często podszyta krytyką czy ironią, nie są na pewno pozbawiona ciepła i czułości, oraz poczucia humoru, który także można uznać, za wyznacznik tegorocznej edycji.  Serdecznie zapraszam Państwa do obejrzenia wszystkich naszych propozycji oraz czynnego udziału w rozmowach z artystkami i artystami po spektaklach.

Bilety na poszczególne spektakle: Off Festiwal w Rzeszowie.

 

Off Rzeszów 2025. Program festiwalu

21.06 (sobota)

  • 18:00 WYDARZENIE TOWARZYSZĄCE | Bizarium Kolektyw Jarema – silnie unerwiona ruchliwość / Duża Scena (80 min)

    „JAREMA – silnie unerwiona ruchliwość” to spektakl o konfrontowaniu się form. Jak w obrazach Marii Jaremy, ruch, dynamika, rytm i taniec stają się tu głównymi kategoriami opisu. Dzieła artystki przenikają się z fragmentami jej życia, tworząc kompozycję, w której liczy się czyste wrażenie i odczucie kinetycznego niepokoju. Bizarium Kolektyw, podążając tropem twórczości Jaremy, dokonuje teatralnego przełożenia jej myśli i postulatów. Spektakl zachęca do porzucenia potrzeby rozumienia na rzecz intensywnego czucia. Artyści przywołują słowa Jaremy: „bez deformacji, metafory, abstrakcji nie bylibyśmy w stanie wyrazić narastających konfliktów naszych czasów”. Przedstawienie jest próbą uchwycenia tej idei – ruch staje się tu formą myślenia. To intensywne doświadczenie z pogranicza obrazu, ciała i emocji.

  • 20:00 SPEKTAKL | Sztuka Nowa Igor/Dawid / Szajna Galeria (50 min) + rozmowa z twórcami

    Jak zaprojektować swoją przyszłość tak, by tańczyć, cieszyć się i kochać także w wieku 60, 70, 80, 90 czy 100 lat? Dawid Żakowski i Igor Shugaleev wraz z międzynarodowym zespołem współtwórców podejmują artystyczne badanie nad stabilizacją ciała i umysłu – ciała wystawionego na pokaz, eksploatowanego, ale też zdolnego do regeneracji. Spektakl łączy eksperymentalne praktyki teatralne z osobistymi historiami, wspomnieniami i postpamięcią. Performerzy przetwarzają je w mikro ceremonie wytchnienia, odpoczynku i spowolnienia procesów życiowych. Twórcy poszukują uziemienia i ukorzenienia zarówno w ruchu, jak i w ciele. Praktyki inspirowane rytuałami agrarnymi zestawiają z choreografiami Martina Talagi, który w swych pracach queeruje tradycyjny folklor. To propozycja dla tych, którzy szukają teatru cielesnego, refleksyjnego i przekraczającego schematy. Spektakl porusza temat długowieczności i życiowej równowagi, zarówno na scenie, jak i poza nią.

22.06 (niedziela)

  • 19:00 SPEKTAKL |   Grupa teatralna PLEMIĘ Bombel – Nahacz / Duża Scena (90 min) + rozmowa z twórcami

    Spektakl „Bombel” to poruszająca teatralna podróż inspirowana powieścią Mirosława Nahacza — przedwcześnie zmarłego, utalentowanego pisarza z Gładyszowa (rocznik 1984), który potrafił pisać o ludziach zapomnianych, pomijanych, niewygodnych. Głównym bohaterem jest Bombel – wiejski filozof, błazen, pijak, a jednocześnie przenikliwy obserwator świata. Siedząc na przystanku, snuje opowieść pełną humoru, wzruszeń i zadziwiających refleksji – mówi głosem całej społeczności, która często nie ma prawa głosu. To ktoś, kogo czasem się wstydzimy, ale nie potrafimy się od niego odwrócić. Spektakl porusza, bawi i zostawia widza z nieoczywistymi pytaniami o siebie i innych.

    Teatralna grupa „Plemię” z czułością i autentycznością wydobywa z lokalnej historii to, co najbardziej ludzkie i uniwersalne. W efekcie „Bombel” to spektakl pełen kontrastów: śmiechu i zadumy, rubaszności i poezji, codzienności i metafizyki. To opowieść, którą każdy z nas gdzieś już kiedyś słyszał — w rodzinie, na przystanku, w sobie. Zapraszamy na spotkanie z teatrem, który nie udaje, lecz dotyka prawdy.

23.06 (poniedziałek)

  • 19:00 SPEKTAKL |  Kolektyw Chłostki Biforek żałobny / Duża Scena (70 min) + rozmowa z twórcami

    „Biforek żałobny” to poruszający, muzyczny spektakl o trzech siostrach – w tym jednej martwej – które próbują odprawić rytuał pustych nocy w samym centrum nowoczesnego, kontrolowanego świata. Sceną staje się strzeżone osiedle, a tłem – ludowe pieśni żałobne, z których utkana jest emocjonalna warstwa dźwiękowa spektaklu. Groteska miesza się tu z duchowością, stawiając widza wobec fundamentalnych pytań: czy w naszej kulturze jest jeszcze miejsce na śmierć, żałobę i wspólne przeżywanie straty? Czy społeczeństwo, które reguluje, kontroluje i sterylizuje każdy aspekt rzeczywistości potrafi pozwolić sobie na publiczne przeżywanie żalu i wspólny płacz?

    Spektakl uderza w to, co wyparte, niewygodne i zapomniane – zadając pytania, których nie sposób zignorować. To teatr, który prowokuje, porusza i nie pozostawia obojętnym. Zapraszamy na wyjątkowe doświadczenie, w którym żałoba odzyskuje swój głos – piękny, bolesny i prawdziwy.

24.06 (wtorek)

  • 18:00 SPEKTAKL | Teatr Wolność Syn / Mała Scena im. Z. Kozienia (55 min) + rozmowa z twórcami

    „Syn” to teatralna opowieść o dziwnych zdarzeniach „we wsi obok”, zainspirowana opowiadaniem „Podmieniony syn” Mirosława Miniszewskiego. Spektakl, głęboko zakorzeniony w polskiej tradycji ludowej, odwołuje się do dawnych wierzeń o odmienicach, łojmach i boginkach. Za ludową baśnią kryje się jednak współczesna historia o wykluczeniu, społecznej alienacji i trudnych relacjach rodzinnych.

    Forma spektaklu jest dwuczęściowa: wideo-prolog wprowadza widza w świat wiejskich zabobonów ustami osobliwej, człekokształtnej lalki. Część sceniczna rozgrywa się wokół stołu, z udziałem trzech aktorów i precyzyjnie animowanych lalek. „Syn” opowiada o tym, co niedopowiedziane, przemilczane i trudne. Spektakl zdobył uznanie na wielu festiwalach, w tym główną nagrodę Kryształową Pestkę na festiwalu Europejskie Spotkania Teatralne – Festiwal Teatrów i Kultury Awangardowej PESTKA 2023 oraz Nagrodę im. Jana Wilkowskiego przyznaną przez Sekcję Teatrów Lalkowych ZASP. To historia, którą się słyszy, czuje i długo pamięta.

  • 20:00 SPEKTAKL | Fundacja Gra/nice Ostatni sen Eugenii / Eugenias letzter Traum  Duża Scena (75 min) + rozmowa z twórcami

    Ostatni sen Eugenii / Eugenias letzter Traum” to spektakl o niemieckim obozie przy ul. Przemysłowej w Łodzi (Polen-Jugendverwahrlager der Sicherheitspolizei in Litzmannstadt), który działał na terenie getta od 1942 do 1945 roku. Punktem wyjścia jest postać strażniczki obozowej Eugenii Pol vel Genowefy Pohl – kobiety która do końca wypierała swoje zbrodnie. Jej relacja skonfrontowana zostaje ze wspomnieniami więźniów, którzy zapamiętali ją jako bezwzględną sadystkę. Twórcy sięgają po współczesny teatr formy, by zadać pytania o pamięć, wyparcie, relację kata i ofiary oraz granice między dobrem a złem.

    Spektakl powstał w ramach programu OFF Polska. Zdobył Grand Prix 30. Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Lalek „Spotkania” w Toruniu, a także nagrody za reżyserię (Dorota Abbe) i zespół aktorski (Fundacja Gra/nice). Nagrodą honorową wyróżniono również Kubę Kaprala – autora dramatu „Ostatni sen Eugenii”, który znalazł się w półfinale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej.

    Przygotujcie się na mocny, poruszający teatr, który konfrontuje nas z trudną historią i mechanizmami niepamięci.

25.06 (środa)

  • 18:00 WYDARZENIE TOWARZYSZĄCE |  Teatr Przedmieście Księga Powrotu / Teatr Przedmieście (80 min)

    „Księga powrotu” to spektakl kontynuujący artystyczne poszukiwania Teatru Przedmieście wokół tematu pamięci. Po sukcesie „Dybuka Rzeszowskiego” wg legendarnego dramatu Szymona An-skiego twórcy ponownie sięgają do metafizyki tej opowieści, przywołując nazwiska dawnych mieszkańców Rzeszowa i innych galicyjskich miejscowości. Tym razem rezygnują z typowo literackiej narracji, oddając głos tym, o których zapomniano. Towarzyszą im pradziadkowie i dziadkowie, których losy splatają się we wspólną opowieść. Przywoływane wspomnienia splatają się w emocjonującą mozaikę przeżyć.

    Scenariusz łączy performans ze sztukami wizualnymi i opiera się na autentycznych historiach – wspomnieniach, zapisach audio, archiwalnych dokumentach, tekstach literackich oraz zbiorach prywatnych.

    Muzyka na żywo, wykonywana na akordeonie i skrzypcach, tworzy pomost między światem minionym a współczesnym. „Księga powrotu” zaprasza w refleksyjną podróż przez pamięć, historię i tożsamość. To spektakl pełen emocji, przypominający o sile wspomnień i ich roli w naszym życiu.

  •  20:00 KONCERT |   Jacek Hałas / Black Noise Black Noise_Przeraźliwe echo trąby ostatecznej albo siedem obrazów spomiędzy światów / Duża Scena (60 min)

    Tytuł muzycznego spektaklu zaczerpnięty jest z zapomnianego poematu wielkopolskiego poety i kaznodziei, Klemensa Bolesławiusza (1670), który traktuje o „czterech rzeczach ostatecznych” jakimi są: śmierć, sąd, niebo i piekło. W autorskiej interpretacji Jacka Hałasa „echa trąb” docierają do nas z wielu stron, sięgając zarówno do przedchrześcijańskiej wizji początku świata, jak i aktualnych zagrożeń ekologicznych i totalitarnych. Odwołujemy się do obrzędów przejścia związanych z przekraczaniem granic, zarówno w kategoriach społecznych, jak i kosmicznych, z przechodzeniem jednej pory roku w drugą, fazy życia w kolejną, cyklem słońca, księżyca, życia i śmierci. Wszystkie utwory oparte są na ludowych pieśniach obrzędowych i dziadowskich, na legendach, podaniach, domysłach i fantazjach etnografów oraz artystycznej wyobraźni autora.

    Poszukiwania w obszarze muzyki, która by owe – jakże dziś aktualne – rozważania eschatologiczne oddała również na poziomie dialogu tradycji ze współczesnością, zaowocowało spotkaniem Jacka Hałasa ze znakomitym jazzowym perkusistą młodego pokolenia, Jakubem Szwarcem. W warstwie wizualnej nad koncepcją obrazu czuwa artystka młodego pokolenia, Julia Hałas. I tu również ów dialog przeszłości z przyszłością ujawnia się w samej technice pracy Julii, oscylującej miedzy analogową projekcją „ready-made” tworzoną na żywo, a elektronicznym światem matematycznych grafów. Dopełniając międzypokoleniowego dialogu nad brzmieniem całości czuwa Antoni Hałas.

26.06 (czwartek)

  • 19:00 SPEKTAKL | Krakowski Teatr Tańca Szekspirie / Duża Scena (55 min) + rozmowa z twórcami

    „Szekspirie” to taneczny kolaż inspirowany kobiecymi postaciami z tragedii Shakespeare’a – Ofelią, Lady Makbet i Julią. Bohaterki, którym często przypisuje się obłęd, spotykają się we wspólnej przestrzeni ruchu, tworząc nowy kontekst swoich historii.

    Tancerki Krakowskiego Teatru Tańca badają ich emocje, rozpad psychologiczny i siłę, odkrywając strategie przetrwania i możliwe ścieżki emancypacji. Spektakl buduje architekturę wyobrażonych wnętrz – pokoi bohaterek, w których mogłyby siebie nawzajem odwiedzić. Obiekty, wizualizacje i ciała performerek tworzą scenografię pełną symboli i napięć. Choreografia splata się z pytaniami: czy dłoń Julii mogłaby ocalić Lady Makbet przed szaleństwem? Czy defragmentaryzacja ich ciał i myśli może stworzyć nową opowieść? „Szekspirie” to teatr tańca, który porusza, zaskakuje i przywraca głos postaciom zepchniętym na margines. Zapraszamy do świata, gdzie rozpad staje się początkiem nowej formy.

 

 

 

Szczegóły

Kategoria:

Miejsce

Teatr im. Wandy Siemaszkowej
ul. Sokoła 7
Rzeszów,