
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie utrzymała drugie miejsce wśród polskich uczelni w międzynarodowym rankingu UI GreenMetric, który ocenia działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony klimatu.
Spis treści:
Drugie miejsce w Polsce rzeszowska WSIiZ zdobyła już czwarty rok z rzędu. W tegorocznym zestawieniu sklasyfikowano 1745 uczelni z 105 krajów, w tym 13 z Polski.
246. miejsce na świecie, 2. miejsce w Polsce
W rankingu globalnym WSIiZ uplasowała się na 246. miejscu, co zapewniło jej drugą lokatę w kraju. Najwyżej ocenioną polską uczelnią była Politechnika Gdańska, która zajęła 130. miejsce w rankingu globalnym. Czołówkę zdominowały tu uniwersytety z Holandii, Irlandii i Wielkiej Brytanii.
– Czwarty rok z rzędu utrzymujemy 2. miejsce w Polsce. Nasza uczelnia, mimo stale zaostrzanych kryteriów, notuje wzrost liczby punktów. Jednocześnie mamy świadomość, że są obszary wymagające dalszej pracy. Funkcjonowanie zgodne z celami zrównoważonego rozwoju jest dla nas niezwykle istotne i konsekwentnie realizujemy te założenia – podkreśla rektor WSIiZ dr hab. Andrzej Rozmus, prof. WSIiZ.
ZOBACZ TEŻ: W WSIiZ powstanie specjalność Technologie dronowe
Jak zaznacza rektor, uczelnia regularnie realizuje projekty edukacyjne i badawcze dotyczące przeciwdziałania zmianom klimatycznym, których oddziaływanie wykracza poza środowisko akademickie.

Czym jest ranking UI GreenMetric?
UI GreenMetric to międzynarodowy ranking, który od 2010 roku ocenia uczelnie pod kątem ich zaangażowania w zrównoważony rozwój i ochronę środowiska.
Ocena uczelni bazuje na samoocenie w odniesieniu do blisko 100 wskaźników, pogrupowanych w sześciu kategoriach:
- otoczenie i infrastruktura (m.in. procent kampusu przeznaczony na tereny zielone i przystosowanie uczelni do potrzeb osób z niepełnosprawnościami),
- energia i zmiany klimatu (np. wykorzystanie odnawialnych źródeł energii),
- odpady (np. programy 3R: Reduce, Reuse, Recykle – Ogranicz, Użyj ponownie, Odzyskaj, sposób zarządzania odpadami organicznymi, nieorganicznymi i toksycznymi oraz zarządzanie ściekami),
- woda (np. programy recyklingu wody i wykorzystanie urządzeń zmniejszających jej pobór),
- transport (np. procent terenów parkingowych w odniesieniu do powierzchni kampusu)
- edukacja (m.in. badania naukowe w obszarze zrównoważonego rozwoju i proekologiczne wydarzenia).
Każdy z analizowanych wskaźników musi być szczegółowo udokumentowany, m.in. poprzez zdjęcia, materiały wideo lub precyzyjne wyliczenia, co zwiększa wiarygodność i porównywalność wyników.