
Już wkrótce po ulicach Rzeszowa będą jeździć autobusy napędzane wodorem. Miasto wybrało właśnie dostawcę dwudziestu pojazdów.
Spis treści:
Miasto rozstrzygnęło przetarg na zakup dwudziestu autobusów wodorowych. Wybrana została oferta firmy PAK–PCE Polski Autobus Wodorowy, która dostarczy pojazdy za niemal 82,5 mln zł. To kolejny krok Rzeszowa w stronę zeroemisyjnego transportu publicznego.
POLECAMY: Samochód elektryczny dla Kowalskiego – czy to się opłaci?
– Rzeszów zawsze słynął z innowacji. Byliśmy jednym z pierwszych miast w Polsce, które bardzo mocno zainwestowało w autobusy na gaz ziemny. Później, gdy zaczęły się pojawiać autobusy elektryczne, zapadły odważne decyzje o tym, by takie pojazdy wprowadzić w naszym mieście. Dzięki temu już dziś możemy cieszyć się naprawdę dużą flotą autobusów niskoemisyjnych – mówi prezydent Konrad Fijołek.
Weszły nowe technologie i Rzeszów będzie z nich korzystał
– Ale czasy się zmieniają, weszły nowe technologie i Rzeszów będzie z nich korzystał. Autobusy wodorowe są zeroemisyjne, przyjazne środowisku. I wchodzimy mocno w takie rozwiązania – kupujemy aż dwadzieścia autobusów wodorowych. Mamy rozstrzygnięty przetarg i wybraną firmę, która pojazdy dostarczy – dodaje prezydent.
Do ogłoszonego przez Rzeszów przetargu stanęły dwie firmy: PAK – PCE Polski Autobus Wodorowy oraz SOLARIS Bus & Coach. Oferta zwycięskiej firmy wyniosła niecałe 82,5 mln zł, podczas gdy propozycja SOLARIS przekroczyła 87 mln zł.
Obie mieściły się w kwocie zaplanowanej na inwestycję, która wynosi prawie 98 mln zł. Większość tej sumy. blisko 70 mln zł, pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy. Pozostałą część pokryje budżet miasta.
ZOBACZ TEŻ: Rzeszów testuje „inteligentne” śmietniki. W Lesku na stałe zaczną działać już latem

Jak działa autobus wodorowy?
Autobus wodorowy, tak naprawdę, też jest autobusem elektrycznym. Różni je jednak system zasilania.
Autobus elektryczny jest napędzany silnikiem zasilanym przez baterię ładowaną z zewnętrznego źródła energii, najczęściej z sieci elektrycznej.
Autobus wodorowy wykorzystuje natomiast ogniwo paliwowe, w którym wodór łączy się z pobranym z powietrza tlenem, tworząc prąd zasilający silnik elektryczny.
– W wyniku połączenia wodoru z tlenem, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana. Nasz NesoBus nie emituje spalin i oczyszcza powietrze – czytamy na stronie nesobus.pl.
Autobusy wodorowe produkowane przez firmę PAK – PCE Polski Autobus Wodorowy mają 12 metrów długości. Są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację i dostępne dla osób z ograniczoną mobilnością (wydzielona przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach i opiekunów jadących z dziecięcymi wózkami oraz platformy ułatwiające wsiadanie i wysiadanie osobom na wózkach). Na jednym tankowaniu potrafią przejechać nawet 450 kilometrów.
Pierwsze pojazdy dotrą w ciągu 42 tygodni
Plan zakłada, że umowa z wykonawcą zostanie podpisana już w maju.
– Autobusy będą dostarczane w trzech turach: pierwsze sześć pojazdów dotrze do Rzeszowa w ciągu 42 tygodni od podpisania umowy, kolejne siedem w ciągu 43 tygodni, a ostatnia partia, też siedem autobusów, w ciągu 44 tygodni – poinformował Artur Gernand z Urzedu Miasta.
W tej chwili trwają także rozmowy o budowie w Rzeszowie stacji tankowania wodoru. Infrastruktura ta ma zapewnić sprawne funkcjonowanie nowych pojazdów i umożliwić dalszy rozwój wodorowej komunikacji miejskiej.