
GDDKiA zapewnia, że na budowie S19 nie ma przestojów. Asfalt leje się szerokim strumieniem, a na podporach rośnie najwyższa estakada w Polsce. Koniec inwestycji planowany jest na drugą połowę 2026 roku.
Spis treści:
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie poinformowała, że prace na budowie drogi ekspresowej S19 idą pełną parą. Na odcinku między Sokołowem Małopolskim a Jasionką w ostatnich dniach trwało intensywne układanie asfaltu.
Ta droga należy do fragmentu trasy Via Carpatia. Po zakończeniu prac będzie mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas awaryjny i pobocza. Obecnie kierowcy korzystają tam jeszcze z jezdni w układzie 2+1, bez pasa rozdziału kierunków.
CZYTAJ TAKŻE: Remont wiaduktu w Krasnem coraz bliżej. GDDKiA wybrała wykonawcę
Prawie 3 mln m sześc. wykopów
Z kolei na innym odcinku, między Babicą a Jawornikiem, tempo robót wyraźnie przyspieszyło. Wykonano już ponad 2,8 mln m sześc. wykopów, ponad milion m sześć. nasypów i ponad 16 tys. mkw. warstw mrozoochronnych.
Przy wzmacnianiu skarp użyto prawie 69 tys. metrów gwoździ gruntowych. Ogólne zaawansowanie robót drogowych to obecnie 41 proc., a całej inwestycji – ponad 48 proc.
Na budowie S19 widoczne są także duże postępy przy budowie obiektów inżynierskich. Powstaje osiem estakad, w tym rekordowa ES-26, która znajduje się między Żarnową a Godową. Będzie mieć 1,15 kilometra długości, a jej filary sięgną aż 80 metrów, co czyni ją najwyższą budowaną obecnie estakadą w Polsce.

Trwa budowa pięciu wiaduktów
Trwa także budowa pięciu wiaduktów, które poprowadzą drogi lokalne nad nową ekspresówką. Wśród nich są po jednym obiekcie w Wyżnem, Sołtysiu, Połomi i dwa w Żarnowej. Budowane są także cztery przejścia dla zwierząt: dwa dla średnich, jedno dla dużych i jedno dla małych. W przyszłości mają one pozwolić bezpiecznie ominąć ekspresówkę dzikim zwierzętom.
PRZECZYTAJ TEŻ: Umowa podpisana. Ostatni odcinek S19 na Podkarpaciu powstanie do 2031 roku
Do tej pory w robotach mostowych zużyto 270 tys. m sześc. betonu i aż 14,5 tys. ton stali zbrojeniowej. Jak wylicza GDDKiA, to waga porównywalna z trzydziestopiętrowym wieżowcem albo całym składem towarowym.
Odcinek z Babicy do Jawornika zakończą w 2026 roku
Cała inwestycja zakłada budowę 11,6 kilometrów nowej drogi ekspresowej o przekroju 2×2. Powstaje węzeł Żarnowa – Strzyżów, miejsce obsługi podróżnych w Jaworniku (w kierunku Rzeszowa), tymczasowy łącznik z DK19 w Jaworniku oraz infrastruktura towarzysząca, m.in. urządzenia ochrony środowiska i przebudowane cieki wodne.
Po zakończeniu drugiego odcinka między Jawornikiem a Domaradzem, tymczasowy zjazd zostanie zlikwidowany, a jego „ślad” stanie się drogą gminną służącą służbom ratowniczym.
Wykonawcą inwestycji jest firma Intercor, a wartość umowy wynosi 1,2 mld zł. Zakończenie prac na odcinku Babica – Jawornik planowane jest na drugą połowę 2026 roku.
Budowa S19 na Podkarpaciu. Najnowsze zdjęcia






