
Jest umowa na przygotowanie projektu modernizacji odcinka trasy E30 między Rzeszowem a Medyką. W planach m.in. zwiększenie prędkości pociągów do 160 km/h oraz budowa nowych terminali.
Spis treści:
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały kontrakt o wartości blisko 112 mln zł netto na opracowanie dokumentacji projektowej dla inwestycji na trasie E30. Projekt ma kluczowe znaczenie dla rozwoju kolei w regionie oraz dla ruchu pasażerskiego i towarowego.
Inwestycja usprawni ruch transgraniczny
Nowa inwestycja obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej dla modernizacji linii kolejowych nr 91 (Rzeszów – Przemyśl) i nr 92 (Przemyśl – Medyka). Oba odcinki są częścią międzynarodowego korytarza transportowego E30, łączącego Europę Zachodnią z Ukrainą.
CZYTAJ TAKŻE: Z Rzeszowa na Słowację i nad San. POLREGIO zapowiada więcej letnich połączeń
– Kontynuujemy inwestycje, które przyczyniają się do rozwoju polskiej kolei, służą podniesieniu standardów przewozów pasażerskich i towarowych. Modernizacja linii Rzeszów – Medyka, na podkarpackim odcinku trasy magistralnej, ma istotne znaczenie, m.in. dla ruchu transgranicznego – powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Dwa nowe terminale. W Przemyślu i Medyce
Prace projektowe obejmą m.in. tory, sieć trakcyjną, rozjazdy, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a także modernizację peronów, systemy informacji pasażerskiej i cyfrową łączność kolejową.
Zaplanowano także budowę terminala pasażerskiego w Przemyślu oraz terminala towarowego w Medyce.
– Podpisana umowa przybliża nas do realizacji ważnego zadania inwestycyjnego na linii między Rzeszowem a Medyką, która jest częścią międzynarodowego szlaku E30. Kolejne prace zapewnią podniesienie prędkości pociągów pasażerskich i towarowych, zwiększą efektywność trasy i wzmocnią znaczenie kolei w regionie – podkreślił Piotr Wyborski, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Z Rzeszowa do Medyki 160 km na godzinę
Dzięki przyszłej modernizacji prędkość pociągów na trasie z Rzeszowa do Medyki wzrośnie z obecnych 120 km/h do 160 km/h. Czas przejazdu będzie zatem krótszy, poprawi się też komfort podróży.
Projekt będzie współfinansowany z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
PRZECZYTAJ TEŻ: Szybciej z Rzeszowa do Radomia. DK9 będzie miała nowy przebieg
Za przygotowanie dokumentacji odpowiada konsorcjum firm: Dohwa Polska Sp. z o.o. Spółka komandytowa (lider) oraz Dohwa Engineering Co. Ltd. Wykonawca ma 32 miesiące na realizację zadania.
Modernizacja podkarpackiego odcinka to kontynuacja wcześniejszych prac na trasie E30. Dzięki inwestycjom między Krakowem a Rzeszowem pociągi już teraz osiągają maksymalną prędkość 160 km/h, a czas przejazdu między tymi miastami został skrócony o ponad godzinę.