
Na pięciu odcinkach S19 na Podkarpaciu cały czas trwa intensywna rozbudowa. Zimą powstały kolejne kilometry nasypów, podbudów i estakad, a maszyna TBM drąży kolejne metry tunelu pod Babicą.
Spis treści:
– Wykonawcy mają w umowach zapisany czas na tzw. przerwę zimową – tłumaczy Joanna Rarus z GDDKiA. – Na inwestycjach aktualnie realizowanych w południowej części województwa podkarpackiego, trwa ona cztery miesiące, od 1 grudnia do 31 marca. Wynika to ze specyfiki terenów górskich oraz panującego tutaj ostrzejszego klimatu.
To oczywiście formalność, w praktyce na odcinkach drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu prace trwały niemal bez przerwy. Sprzyjająca pogoda i doskonałe warunki pozwoliły prowadzić roboty budowlane, drogowe i mostowe – przygotowując się do intensywnego sezonu wiosenno-letniego.
Obecnie w regionie realizowanych jest pięć odcinków S19 o łącznej długości ponad 56 kilometrów. Ich zaawansowanie przekracza już w niektórych miejscach 60 procent.
SPRAWDŹ: Umowa podpisana. Ostatni odcinek S19 na Podkarpaciu powstanie do 2031 roku

Rzeszów Południe – Babica (10,3 km, 2,2 mld zł)
Największe postępy na odcinku Rzeszów Południe – Babica poczyniono w pracach mostowych. Na estakadach montowane są w tej chwili urządzenia dylatacyjne, kapy chodnikowe, bariery i ekrany akustyczne.
W grudniu 2024 r. zakończono zasadnicze prace na wiadukcie nad koleją w Babicy. Można nim już jeździć. Cały czas kontynuowane jest drążenie przekopu pod wzgórzem Grochowiczna przez maszynę TBM „Karpatka”, która wykonała już 738 metrów lewej nitki tunelu.
W zakładzie prefabrykacji trwa nieprzerwanie produkcja segmentów obudowy tunelu. Do tej pory wykonano 1592 pierścieni typu lekkiego i 398 pierścieni typu ciężkiego.
Zaawansowanie robót na tym odcinku S19 wynosi 43 procent.
Babica – Jawornik (11,6 km, 1,25 mld zł)
Między Babicą i Jawornikiem łagodna zima pozwoliła na kontynuację robót ziemnych, umocnienie skarp gwoździami gruntowymi i rozpoczęcie wierceń pod fundamenty ekranów akustycznych.
ZOBACZ TEŻ: Nowa droga na Zalesiu coraz bliżej. Rozpoczął się też remont przy Goździkowej
W grudniu udało się na powrót otworzyć drogę powiatową DP1931R przez węzeł Strzyżów. Przejazd odbywa się w ramach tymczasowej organizacji ruchu.
Trwają prace przy wszystkich obiektach mostowych, a na najwyższej w Polsce estakadzie ES-26 pomiędzy miejscowościami Żarnowa i Godowa powstały już pierwsze segmenty podpór.
Zaawansowanie robót wynosi tu 43 procent.

Krosno – Miejsce Piastowe (10,3 km, 365 mln zł)
Na tym odcinku najbardziej zaawansowane są prace mostowe. Ułożono już 70 procent podbudowy z kruszyw łamanych i 25 procent z podbudowy bitumicznej. Trwa budowa chodników i ścieżek rowerowych, skapy są hummusowane a rowy wzmacniane.
Wykonawca zakończył budowę dziesięciu z szesnastu planowanych na tym odcinku zbiorników retencyjnych. Na czterech trwają aktualnie roboty wykończeniowe a na dwóch ostatnich trwają roboty ziemne.
W przyszłym miesiącu planowane jest przełożenie ruchu pod obiektem WS-1/6, co pozwoli dokończyć prace na obiekcie i dojazdach.
Zaawansowanie całkowite prac na odcinku Krosno – Miejsce Piastowe osiągnęło 60 procent.

Miejsce Piastowe – Dukla (10,1 km, 478 mln zł)
W okresie zimowym wykonawca skupił się na pracach na węźle Dukla i wykopie trasy głównej oraz łącznic. Wykonywane były nasypy na trasie głównej, jezdniach dodatkowych oraz Miejscach Obsługi Podróżnych. Prowadzone były również prace związane ze stabilizacją podłoża oraz układaniem nawierzchni z płyt wielootworowych.
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ: Bezpieczniej na drogach. GDDKiA buduje rampy do odśnieżania TIR-ów
Planowane są dalsze prace bitumiczne oraz montaż barier drogowych. W połowie maja ruch puszczony będzie drogą powiatową DP1976R pod obiektem WS 2/2. Pozwoli to na kontynuowanie budowy nasypu drogowego. Realizowane będą także roboty związane z betonowaniem elementów mostowych oraz prace wykończeniowe.
Zaawansowanie: 57 procent.
Sokołów Małopolski Północ – Jasionka (13,8 km, 272 mln zł)
W okresie zimowym wykonywano prace na trzynastu obiektach. Na największej estakadzie WD-14 w Nienadówce zakończono wykonywanie kolumn DSM (ang. Deep Soil Mixing) dla posadowienia podpór. Obiekt ten zostanie zakończony w przyszłym roku.
Trwa przebudowa pięciu wiaduktów i piętnastu przepustów drogowych, kontynuowane są roboty ziemne oraz warstwy konstrukcyjne z kruszywa. Zakończono większość prac na przejściach dla zwierząt w rejonie Sokołowa Małopolskiego.
W związku z pracami zamknięte zostały MOP-y w Nienadówce i Stobiernej.
Zaawansowanie robót na tym odcinku wynosi 34 procent.