sobota, 28 czerwca 2025
Off Rzeszów, Ostatni sen Eugenii
Fundacja Gra/nice przeniosła widzów w ponury świat czasów II wojny światowej w spektaklu „Ostatni sen Eugenii / Eugenias letzter Traum”. | Fot. Wit Hadło

Za nami Festiwal Off Rzeszów 2025. Przez sześć dni Rzeszów był stolicą teatrów niezależnych, które funkcjonują poza głównym obiegiem centralnie dotowanych ośrodków kultury.


Choć teatry offowe najczęściej są mniej znane, to również oferują widzom mnóstwo głębokich doznań i pięknych przeżyć, sięgając często do mniej popularnych środków artystycznego wyrazu.

Jak co roku, także tym razem żonglujemy formami – zobaczymy spektakl teatru lalkowego dla dorosłych, spektakl taneczny i muzyczny

pisała w zapowiedzi festiwalu jego kurator artystyczna Katarzyna Knychalska.

I tak właśnie było, a zachwycona publiczność długo oklaskiwała artystów.

PIERWSZA CZĘŚĆ RELACJI: Często szokują, czasami bawią. Trwa Festiwal OFF RZESZÓW 2025

Podmieniony syn i II wojna światowa

We wtorek, 24 czerwca, miały miejsce dwa wydarzenia festiwalu Off Rzeszów. Teatr Wolność z Białegostoku wystawił na Małej Scenie spektakl „Syn”, zainspirowany opowiadaniem „Podmieniony syn” Mirosława Miniszewskiego.

Sztuka ta bazuje na popularnym w polskiej tradycji micie o podmianie dzieci przez różne leśne czarodziejskie stwory. A równocześnie jest to odwołująca się do współczesnych czasów opowieść o wykluczeniu, alienacji i trudnych relacjach rodzinnych. W przedstawieniu tym aktorzy wykorzystywali samodzielnie wykonane lalki.

Tego samego dnia na Dużej Scenie Teatru im. Wandy Siemaszkowej Fundacja Gra/nice przeniosła widzów w ponury świat czasów II wojny światowej w spektaklu „Ostatni sen Eugenii / Eugenias letzter Traum”.

Akcja przedstawienia dzieje się w niemieckim obozie koncentracyjnym w Łodzi i opowiada o strażniczce obozowej Eugenii Pol vel Genowefie Pohl. Choć więźniowie obozu wspominali ją jako bezwzględną sadystkę, kobieta do końca życia wypierała swoje zbrodnie. Poruszający, mocny teatr przypominający o strasznych czasach, które odchodzą w niepamięć, lecz ciągle należy o nich przypominać w dzisiejszym świecie, gdy różne faszyzujące organizacje coraz wyżej podnoszą głowy.

Aktorzy Teatru Przedmieście
Spektakl „Księga powrotu” w Teatrze Przedmieście. | Fot. Wit Hadło

Księga powrotu i echo trąby ostatecznej

Dwa kolejne festiwalowe wydarzenia odbyły się w środę. Najpierw na swojej scenie, jako impreza towarzysząca, zaprezentował się rzeszowski Teatr Przedmieście w przedstawieniu „Księga powrotu”, które również odwołuje się do czasów II wojny światowej. Punktem wyjścia są wspomnienia mieszkańców Rzeszowa i okolic, zmuszonych do opuszczenia swoich domów, co może również nawiązywać do współczesnych nam migracji ludności.

FOTORELACJA: Premiera spektaklu „Księga powrotu” na scenie Teatru Przedmieście

Następnie na Dużej Scenie odbył się muzyczny spektakl kreowany przez Jacka Hałasa z pomocą perkusisty Jakuba Szwarca „Black Noise_Przeraźliwe echo trąby ostatecznej albo siedem obrazów spomiędzy światów”.

Występ ten, zrealizowany w konwencji ballady dziadowskiej, był inspirowany poematem wielkopolskiego kaznodziei i poety Klemensa Bolesławiusza z 1670 roku i odwoływał się do przedchrześcijańskiej wizji świata oraz obrzędów przejścia – pomiędzy porami roku, etapami życia, cyklami natury.

Na zakończenie festiwalu w czwartek, 27 czerwca, Krakowski Teatr Tańca zaprezentował taneczny spektakl „Szekspirie”. Przy pomocy ekspresji, ruchu i czuciu własnego ciała performerki zaprezentowały swoją interpretację kobiecych postaci Szekspira: Ofelii, Lady Makbet i Julii, w której rozpad i defragmentacja ciała towarzyszy powstaniu nowych form. A następny festiwal już za rok.

Off Rzeszów 2025. Zdjęcia z festiwalu

Spektakl "Syn" Teatru Wolność
Off Rzeszów 2025. Spektakl „Syn, Teatr Wolność z Białegostoku. | Fot. Wit Hadło
Teatr Wolność na festiwalu OFF Rzeszów
Off Rzeszów 2025. Spektakl „Syn, Teatr Wolność z Białegostoku. | Fot. Wit Hadło
Syn - teatr Wolnosć
Off Rzeszów 2025. Spektakl „Syn, Teatr Wolność z Białegostoku. | Fot. Wit Hadło
Off Rzeszów 2025, Fundacja Gra/nice
Fundacja Gra/nice, spektakl „Ostatni sen Eugenii / Eugenias letzter Traum”. | Fot. Wit Hadło
Spektakl "Ostatni sen Eugenii"
Fundacja Gra/nice, spektakl „Ostatni sen Eugenii / Eugenias letzter Traum”. | Fot. Wit Hadło
Off Rzeszów 2025
Fundacja Gra/nice, spektakl „Ostatni sen Eugenii / Eugenias letzter Traum”. | Fot. Wit Hadło
Festiwal Off Rzeszów 2025
Jacek Hałas / Jakub Szwarc, „Black Noise_Przeraźliwe echo trąby ostatecznej albo siedem obrazów spomiędzy światów”. Fot. Wit Hadło
Off Rzeszów 2025
Jacek Hałas / Jakub Szwarc, „Black Noise_Przeraźliwe echo trąby ostatecznej albo siedem obrazów spomiędzy światów”. Fot. Wit Hadło
Jacek Hałas / Jakub Szwarc, Off Rzeszów 2025
Jacek Hałas / Jakub Szwarc, „Black Noise_Przeraźliwe echo trąby ostatecznej albo siedem obrazów spomiędzy światów”. Fot. Wit Hadło
Krakowski Teatr Tańca, Szekspirie
Krakowski Teatr Tańca i „Szekspirie” na Off Rzeszów 2025. | Fot. Wit Hadło
Off Rzeszów 2025, Szekspirie
Krakowski Teatr Tańca, „Szekspirie”. | Fot. Wit Hadło
Udostępnij.

Od urodzenia mieszka w Rzeszowie. Lubi podróże, jazz i muzykę poważną graną na żywo, a także teatr. Nie rozstaje się z aparatem.

Zostaw Komentarz