
Za nami Festiwal Off Rzeszów 2025. Przez sześć dni Rzeszów był stolicą teatrów niezależnych, które funkcjonują poza głównym obiegiem centralnie dotowanych ośrodków kultury.
Spis treści:
Choć teatry offowe najczęściej są mniej znane, to również oferują widzom mnóstwo głębokich doznań i pięknych przeżyć, sięgając często do mniej popularnych środków artystycznego wyrazu.
Jak co roku, także tym razem żonglujemy formami – zobaczymy spektakl teatru lalkowego dla dorosłych, spektakl taneczny i muzyczny
pisała w zapowiedzi festiwalu jego kurator artystyczna Katarzyna Knychalska.
I tak właśnie było, a zachwycona publiczność długo oklaskiwała artystów.
PIERWSZA CZĘŚĆ RELACJI: Często szokują, czasami bawią. Trwa Festiwal OFF RZESZÓW 2025
Podmieniony syn i II wojna światowa
We wtorek, 24 czerwca, miały miejsce dwa wydarzenia festiwalu Off Rzeszów. Teatr Wolność z Białegostoku wystawił na Małej Scenie spektakl „Syn”, zainspirowany opowiadaniem „Podmieniony syn” Mirosława Miniszewskiego.
Sztuka ta bazuje na popularnym w polskiej tradycji micie o podmianie dzieci przez różne leśne czarodziejskie stwory. A równocześnie jest to odwołująca się do współczesnych czasów opowieść o wykluczeniu, alienacji i trudnych relacjach rodzinnych. W przedstawieniu tym aktorzy wykorzystywali samodzielnie wykonane lalki.
Tego samego dnia na Dużej Scenie Teatru im. Wandy Siemaszkowej Fundacja Gra/nice przeniosła widzów w ponury świat czasów II wojny światowej w spektaklu „Ostatni sen Eugenii / Eugenias letzter Traum”.
Akcja przedstawienia dzieje się w niemieckim obozie koncentracyjnym w Łodzi i opowiada o strażniczce obozowej Eugenii Pol vel Genowefie Pohl. Choć więźniowie obozu wspominali ją jako bezwzględną sadystkę, kobieta do końca życia wypierała swoje zbrodnie. Poruszający, mocny teatr przypominający o strasznych czasach, które odchodzą w niepamięć, lecz ciągle należy o nich przypominać w dzisiejszym świecie, gdy różne faszyzujące organizacje coraz wyżej podnoszą głowy.

Księga powrotu i echo trąby ostatecznej
Dwa kolejne festiwalowe wydarzenia odbyły się w środę. Najpierw na swojej scenie, jako impreza towarzysząca, zaprezentował się rzeszowski Teatr Przedmieście w przedstawieniu „Księga powrotu”, które również odwołuje się do czasów II wojny światowej. Punktem wyjścia są wspomnienia mieszkańców Rzeszowa i okolic, zmuszonych do opuszczenia swoich domów, co może również nawiązywać do współczesnych nam migracji ludności.
FOTORELACJA: Premiera spektaklu „Księga powrotu” na scenie Teatru Przedmieście
Następnie na Dużej Scenie odbył się muzyczny spektakl kreowany przez Jacka Hałasa z pomocą perkusisty Jakuba Szwarca „Black Noise_Przeraźliwe echo trąby ostatecznej albo siedem obrazów spomiędzy światów”.
Występ ten, zrealizowany w konwencji ballady dziadowskiej, był inspirowany poematem wielkopolskiego kaznodziei i poety Klemensa Bolesławiusza z 1670 roku i odwoływał się do przedchrześcijańskiej wizji świata oraz obrzędów przejścia – pomiędzy porami roku, etapami życia, cyklami natury.
Na zakończenie festiwalu w czwartek, 27 czerwca, Krakowski Teatr Tańca zaprezentował taneczny spektakl „Szekspirie”. Przy pomocy ekspresji, ruchu i czuciu własnego ciała performerki zaprezentowały swoją interpretację kobiecych postaci Szekspira: Ofelii, Lady Makbet i Julii, w której rozpad i defragmentacja ciała towarzyszy powstaniu nowych form. A następny festiwal już za rok.
Off Rzeszów 2025. Zdjęcia z festiwalu










