środa, 10 grudnia 2025
Karpatka po drugiej stronie
Budowniczy obsługujący Karpatkę przebili sie na druga stronę. | Fot. GDDKiA

Potężna tarcza TBM Karpatka zakończyła drążenie pierwszej nitki tunelu na trasie S19 Rzeszów – Babica. To historyczny etap jednej z najważniejszych inwestycji nie tylko na Podkarpaciu, ale i w Polsce.


W piątek podczas uroczystej konferencji prasowej ministrowie, przedstawiciele rządu, GDDKiA oraz wykonawcy wspólnie obserwowali moment, na który wszyscy czekali od miesięcy.

TBM Karpatka – potężna maszyna, która ma 114 metrów długości, 15 metrów średnicy i 4,5 tys. ton masy – zakończyła drążenie pierwszej nawy tunelu w Babice o długości 2255 metrów.

ZOBACZ TEŻ: Bliżej północnej obwodnicy Rzeszowa. Jest umowa na połączenie Warszawskiej z Krakowską

Minister Dariusz Klimczak: Jesteśmy świadkami historycznej chwili

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślał, że moment przebicia ściany to nie tylko sukces techniczny, ale i symboliczny.

Jesteśmy świadkami historycznej chwili, momentu, w którym Karpatka za chwilę przebije północną ścianę wzgórza Grochowiczna

mówił na kilka minut przed ukazaniem się tarczy maszyny.

– To jest ten moment, który jest nie tylko kolejnym krokiem, jeżeli chodzi o budowę tego tunelu, ale jest symbolem współpracy, determinacji, zaangażowania wszystkich tych, którzy pracują na tej bardzo trudnej budowie – powiedział.

Minister dodał, że tunel na S19 jest jednym z najbardziej spektakularnych projektów w województwie podkarpackim. A jego budowa pokazuje, że dzięki determinacji i współpracy możemy nadrabiać wieloletnie zaległości i budować drogi na europejskim poziomie.

Dariusz Klimczak na budowie S19
Jesteśmy świadkami historycznej chwili – mówił tuż przed przebiciem tunelu minister infrastruktury Dariusz Klimczak. | Fot. Jerzy Żygadło / Podkarpacki Urząd Wojewódzki

Odcinek S19 Krosno – Dukla powinien być gotowy w tym roku

Dzisiaj dla Podkarpacia historyczny moment, bo kończymy jeden z ważnych etapów inwestycji na drodze S19. Możemy powiedzieć, że w przypadku tego tunelu jesteśmy prawie że pionierami, bo po raz pierwszy na Podkarpaciu realizujemy inwestycję w takim zakresie

mówiła z kolei wojewoda podkarpacka Teresa Kubas-Hul.

Wojewoda przypomniała, że realizacja S19 na Podkarpaciu podzielona jest na osiem odcinków. Na sześciu odcinkach działają już wykonawcy, w przypadku dwóch kolejnych w toku jest wydawanie zezwoleń na realizację inwestycji drogowej.

Zapowiedziała także, że jeszcze w tym roku kierowcy powinni skorzystać z 20-kilometrowego odcinka S19 Krosno – Miejsce Piastowe – Dukla.

PRZECZYTAJ TEŻ: Nowy wiadukt na S19 Babica – Jawornik już otwarty dla kierowców

To najdłuższy tego typu drogowy tunel w Polsce

Dyrektor generalny GDDKiA Paweł Woźniak przypomniał, że tunel na odcinku S19 Rzeszów Południe – Babica będzie najdłuższym obiektem tego typu w kraju. Przedstawił też kilka liczb związanych z inwestycją.

Tunel pod wzgórzem Grochowiczna to:

  • dwie nawy, każda po 2255 długości,
  • połączone one będą ze sobą 15 przejściami z dodatkowym przejazdem awaryjnym,
  • łącznie to ponad 10 kilometrów tras.

– To wyjątkowy moment, kluczowy dla całej realizacji. Mam nadzieję, że na wiosnę przyszłego roku przystąpimy do drążenia drugiej nawy – zapowiedział Woźniak.

Karpatka drąży w Babicy
Karpatka się przebija. Na ten moment czekaliśmy siedemnaście miesięcy. | Fot. Jerzy Żygadło / Podkarpacki Urząd Wojewódzki

Potężna Karpatka i milion ton urobku

TBM Karpatka to największa maszyna tego typu użyta w kraju.
Wydążyliśmy ponad 2200 metrów tunelu. Podczas pracy wydobyliśmy około miliona ton urobku i ułożyliśmy 11000 segmentów, które stanowią wewnętrzną obudowę tunelu

wyliczał z kolei Jorge Calabuig Ferre, prezes Mostostalu Warszawa.

Podkreślał przy tym, że drążenie tunelu w okolicach Babicy było jednym z najtrudniejszych zadań infrastrukturalnych w Polsce. Jak zaznaczył, pierwsza jego nitka powstała dzięki pracy setek inżynierów, geologów, operatorów i specjalistów.

– Każdy metr wydrążonego tunelu jest świadectwem profesjonalizmu wszystkich osób zaangażowanych w ten projekt. Wszystkim bardzo za to dziękuję. Dzisiejszy dzień, w którym uroczyście kończymy drążenie pierwszej nitki tunelu, to też dowód na to, że Mostostal Warszawa i Acciona Construccion dotrzymują danego słowa i są w stanie realizować najbardziej wymagające projekty w Polsce – dodał na koniec.

Pierwsza nawa wydrążona. Co dalej?

Po zakończeniu pierwszej nitki rozpoczną się przygotowania do rozpoczęcia drążenia drugiej. Pierwszym etapem będzie obrót Karpatki.

– Średnio są to około trzy miesiące, jednak ostateczny termin będzie uzależniony od oceny przez wykonawcę uszkodzeń, jakich maszyna doznała przy realizacji pierwszej nawy. TBM to skomplikowane urządzenie, które wymaga przeglądu, kontroli, serwisu każdego elementu oraz naprawy uszkodzonych części. Dodatkowo wykonawca zaplanował jeszcze kilka modyfikacji maszyny, które ostatecznie mają usprawnić pracę TBM przy drugiej nawie – tłumaczy Joanna Rarus, rzeczniczka prasowa GDDKiA

Co do kwestii technicznej, Karpatka będzie obracana przy pomocy airmovera, czyli pewnego rodzaju poduszkowca, który będzie transportował poszczególne elementy maszyny na odpowiednie miejsca już przygotowane na portalu północnym.

Kolejnym etapem prac w wydrążonej już nawie będzie wykonanie płyty podjezdniowej, a następnie konstrukcji nawierzchni, po której w przyszłości będą poruszać się pojazdy. Jezdnia z dwoma pasami ruchu i pasem awaryjnym oraz opaskami bezpieczeństwa będzie umiejscowiona w najszerszym miejscu nawy.

Kiedy zakończą się prace w tunelu? Na to pytanie trudno dziś odpowiedzieć.

Wystarczy wspomnieć, że pierwotnie zakładano, że wydrążenie jednej nawy potrwa około dziesięciu miesięcy. Tymczasem prace trwały siedemnaście – od lipca 2024 roku do grudnia 2025. Powodem były m.in. awarie maszyny, skomplikowane warunki geologiczne oraz niebezpieczny metan, który wykryto na początku prac

Karpatka przebiła się na drugą stronę [ZDJĘCIA]

Karpatka sie przebija
Karpatka przebiła dzis pierwsza nitkę tunelu niedaleko Babicy. | Fot. Jerzy Żygadło / Podkarpacki Urząd Wojewódzki
Karpatka drąży tunel w Babicy
Historyczny moment podziwiało w Babicy kilkadziesiąt osób. | Fot. Jerzy Żygadło / Podkarpacki Urząd Wojewódzki
Dariusz Klimczak, w tle tunel w Babicy
Na to wydarzenie na Podkarpacie przyjechał m.in. minister infrastruktury Dariusz Klimczak. | Fot. Jerzy Żygadło / Podkarpacki Urząd Wojewódzki
Tunel na S19 w Babicy
Wjazd do pierwszej, wydrążonej już nawy tunelu na S19. | Fot. Jerzy Żygadło / PUW
Tunel w Babicy na S19
Tak to w tej chwili wygląda w środku. | Fot. Jerzy Żygadło / Podkarpacki Urząd Wojewódzki
Tunel w Babicy
Tak powstaje tunel na S19 na Podkarpaciu. | Fot. Jerzy Żygadło / PUW
Udostępnij.

Wychował się na Baranówce, później przeniósł się nad rzekę. Lubi wczasy w dziwnych krajach, Fugazi i Paragraf 22. Pisał w Nowinach, wydał ostatnie Super Nowości, założył Peron4 i toRzeszow.pl.

Zostaw Komentarz