
W hali w Lutoryżu przez ponad rok trwała produkcja elementów obudowy tunelu na S19 w Babicy. Powstały z nich pierścienie, które wzmocnią konstrukcję podziemnego odcinka trasy.
Spis treści:
Przy budowie drogi ekspresowej S19 między Rzeszowem a Babicą zakończono produkcję elementów obudowy tunelu. W zakładzie prefabrykacji w Lutoryżu powstało łącznie 22,7 tys. segmentów, z których z kolei powstały pierścienie tworzące konstrukcję największego tunelu drogowego w Polsce.
CZYTAJ TAKŻE: Mieszkań w Resovia Sky nie ma, a pieniądze przepadły. Prezes Hreit S.A. aresztowany
Produkcja trwała dwa lata
Produkcja rozpoczęła się w marcu 2023 roku.
– W przypadku tunelu w Babicy wykorzystanych zostanie ponad 2230 pierścieni. Każdy z nich składa się z 10 prefabrykowanych elementów. Tych wykonano więcej, część stanowi rezerwę – informuje Joanna Rarus, rzeczniczka rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Do wykonania segmentów zużyto ok. 118 tys. m³ betonu. Średnio w ciągu dnia powstawało 50 segmentów, czyli 5 kompletnych pierścieni. Każdy z nich waży 132 tony.

Produkowano w specjalnej hali w Lutoryżu
Proces odbywał się w specjalnie wybudowanej hali w Lutoryżu, w powiecie rzeszowskim, gdzie w przyszłości funkcjonować będzie Miejsce Obsługi Podróżnych. Hala miała 126 metrów długości i była wyposażona w linię produkcyjną, suwnice i węzeł betoniarski.
– Na linii pracowało 18 osób, a kolejne 40 zajmowało się przygotowywaniem koszy zbrojeniowych. Cykl produkcji jednego elementu trwał 8-9 godzin – dodaje rzeczniczka.

Sześć estakad, dwa wiadukty i tunel
Tunel w Babicy będzie miał długość 2255 metrów. Złożą się na niego dwie nawy, połączone 15 przejściami poprzecznymi i dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda nawa otrzyma dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Do budowy wykorzystywana jest gigantyczna maszyna TBM o średnicy tarczy 15,2 metra, która jednocześnie drąży tunel i układa jego obudowę.
ZOBACZ TEŻ: Jest zgoda na budowę S19 Domaradz – Krosno. Mostostal może rozpoczynać prace
Budowa odcinka S19 Rzeszów Południe – Babica obejmuje także sześć estakad, dwa wiadukty, przejazd nad linią kolejową, przejścia dla zwierząt, a także pierwsze w regionie Centrum Zarządzania Tunelem. Powstaną też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych w Lutoryżu i dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Inwestycję realizuje konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción w systemie „Projektuj i buduj”.
